Reiktų pastebėti, kad portugalai komentuoja po straipsniais, tačiau savo „Facebook“ paskyroje nė vienas nesidalina įspūdžiais apie „Euroviziją“. Tarsi tai būtų nemadinga. Net jei tai vyko Lisabonoje.
Tiesa, gatvėje pakalbintieji antrina (aišku, žinodami šalį, iš kurios esu), kad Lietuvos daina buvo nuostabi. Atitiko jų skonį, nors balsavusiųjų portugalų ir saujelės lietuvių emigrantų balsų neužteko, kad Lietuva iš 2018 metų „Eurovizijos“ šeimininkų šalies publikos gautų bent tašką.
Portugalams iki Salvadoro Sobralio pergalės „Eurovizija“ atrodė tik pasenęs šou, kurio niekas nebežiūrėjo. Daugelis net nežino taisyklių – kaip ir kada joje atsirado Australija, kodėl kai kurios šalys patenka iškart į finalą ar kodėl jų populiarios vedėjos vedė festivalį angliškai, o ne gimtąja kalba.
Pasak balandžio–gegužės mėnesiais IPAM (Portugalijos rinkodaros administravimo instituto) atliktos apklausos, šiemet portugalų susidomėjimas festivaliu išaugo 20 proc., t.y. 68 proc. apklausos dalyvių ketino žiūrėti „Euroviziją“. Beveik 70 procentų apklaustųjų teigė, kad tai lėmė Salvadoro Sobralio pernykštė pergalė, tokia pati dalis respondentų atsakė, kad susidomėjimas išaugo, nes festivalis vyko jų šalyje.
Tuo tarpu pats Salvadoras Sobralis apgailestavo, jog nepavyko paveikti „Eurovizijos“ – kad muzika tai ne vien fejerverkai. Tokios nuomonės jis liko pamatęs Izraelio dainą. Vos prieš finalą, tiesioginėje portugalų „Eurovizijos dienoraščių“ laidoje jis vėl atviravo: panašu, kad vienintelė įtaka, kurią padarėme, tai kad šiemet daugiau dainų buvo atliekamos gimtąja kalba.
Po dainininkės Nettos dainos „Toy“ pergalės, socialiniuose tinkluose po naujienomis pasipylė įvairūs komentarai. Portugalija skyrė tik 1 balą Izraeliui.
Bandžiau portugalų socialiniuose tinkluose surasti kažko panašaus, kas nuaidėjo Lietuvoje – krūva įžeidimų dainininkei dėl to, kad ji „stora, baisi, agresyvi“...
Tačiau dauguma portugalų komentavo, kad pati daina buvo „baisi“, „šlykšti“, „blogiausia daina iš visų“, o dainininkei skirtas blogiausias epitetas buvo „višta“, „vištiškas kudakavimas“, tačiau ar ne asociacijų su viščiukais pati daina ir jos fanai siekė?
Dainininkė – višta, ar daina – viščiukų kudakavimas?
Kol dauguma portugalų koneveikia laimėjusią dainą, sunkokai, bet randu ir kelis tiesiogiai dainininkę įžeidžiančius epitetus. Orlando Manuel Mota po apie Izraelio pergalę pranešančiu straipsniu „Facebook“ paskyroje rėžia: „Storulei pritinka tik vištidėje dainuoti ir kiaušiniuos dėti, ir šita š...dina muzika laimėjo „Eurovizijos" festivalį, jau nekalbant apie tai, kad per pastaruosius metus "Eurovizija" taip pat yra š... .“
Loureiro Hugo irgi drąsus: „Wtf ..... ???? Viščiukai su antsvorio problemomis?“
Tiesa, niekas po šių vyrų įžeidžiais komentarais nepaspaudė „patinka“. Tačiau portugalės Anos Filipos Alves komentaras sulaukia palaikančiųjų: „Ši moteriškė turėtų mokėti mokesčius kaskart, kai prasižioja... Daina tokia negraži, kad net skauda“.
TAIP PAT SKAITYKITE: Jazzu apie eurovizines patyčias: „Man gėda dėl Lietuvos nuomonės, kaip tąkart, kai Gražulis mėtė akmenis“
Kritika Izraeliui
Kiti šioje pergalėje įžvelgė sukčiavimą. „Facebook“ paskyroje Paulo Silva komentuoja, kad Izraelis laimėjo dėl korupcijos balsavime. Dar blogiau, kad Izraelis dalyvauja, o Palestina — ne. Portugalija turėtų boikotuoti festivalį ir nedalyvauti, ypač 2019 metais, rašo potugalas. Po to pašmaikštauja: „Mažiausiai, ką Portugalija turėtų padaryti, jei ne boikotuoti, tai sudalyvauti su pabėgėliu iš Palestinos“.
Maria João Carvalho komentuoja: „Siaubas! Laimėjo blogiausia daina. Laimėjo politinis reikalas. Skirtingai nuo to, ką sako pikačiu višta, senasis žemynas remia teroristų šalis ir nepakenčia skirtumų. Puikus proto plovimas, kurį Izraelis daro visame pasaulyje. Plačiai atsimerkite, nes liksite su tokiomis pat mažomis kaip pikačiu vištos akimis.“
Manuela Leal kritikuoja, kad laimėjusi daina kvaila, visai be kokybės. Tokią nuomonę išsako ne vienas, kai kurie norėdami matyti lentelę apverstą aukštyn kojom, kiti gi peikdami savo šių metų dainą.
Portugalija liko paskutinėje finalo vietoje su Claudia Pascoal atliekama daina „O Jardim“ (port. k. „sodas“)., „Sodas gerokai geriau nei viščiukas, tai netgi ne muzika. Nežiūrėjau festivalio daugiau nei 20 metų“, – prisipažįsta portugalė Sofia Almeida.
Mažuma, kuriems Izraelio daina patiko
Elisabete Reis paprieštarauja kritikams: „Gali mums tai ir nepatikti, tačiau tai buvo kitoniška ir kūrybinga. Fejerverkai, taip, aš niekada jų nesirinkčiau, bet būkime sąžiningi: tai buvo originalu. Mes negalime matyti tik juodos ir baltos: tik muzika ar tik fejerverkai.“
Pasak portugalės, Kipro daina buvo dar blogesnė, nes tai buvo gerai žinomos atlikėjos imitacija, o izraelietė buvo savimi. „Įvertinti muziką kaip prastą yra vienas dalykas; o būti nusistačius dėl fizinės išvaizdos, ir neišgirsti, kad tai yra kitoniška, yra kas kita. Tačiau norėčiau, kad būtų laimėjusi vieną iš tų dainų, kurios labiausiai panašios į Salvadoro dainos charakterį (Ispanijos ar Lietuvos),“ – atviravo moteris socialiniame tinkle.
Patrícia Godinho viena iš nedaugelio, kuri viešoje erdvėje taip pat pakomentuoja teigiamai, išreikšdama savo simpatijas: „O man tai patiko! Tai ne visai Salvadoro „Amar pelos dois“, bet daina išsiskyrė tarp visų kitų, todėl balsavau už ją!
Luís Costa savo tinklaraštyje „All can dream about life“ išanalizuoja dainos „Toy“ žodžius, ir pasipiktina: „Nėra turinio, daina tik parodo, kad moterys turi išstumti vyrus, kad vyrai yra pasenę dalykai ir jie nieko nėra verti, ir kad moterims nereikia vyro.“ Pasak tinklaraštininko, dėl politinių priežasčių Izraelis laimėtų bet kuriuo atveju, net jei tai iš tikrųjų būtų tik dainuojanti višta.
Portugalijos dainininkai tyli
Salvadorui Sobraliui sukritikavus Izraelio dainą, rodos, turėjo pasipilti ir kitų garsių portugalų kritika. Tačiau dainininkai nereiškia savo minčių viešumoje.
Apie tai 15min paklaustas portugalas Paulo Antunes sako, kad jei viešai žinomi asmenys kritikuotų išvaizdą, o ne dainą, tai būtų palaikyta labai blogu tonu. „Žinoma, patyčios egzistuoja, tačiau viešoje erdvėje, ypač viešai žinomam asmeniui, rėžti, kad kažkas yra storas, būtų palaikyta netoleruotinu akibrokštu“.
TAIP PAT SKAITYKITE: Nuo vestuvių scenos – į „Euroviziją“: kudakuojanti Izraelio atstovė su 15min prakalbo lietuviškai
Portugalijos atstovės paliktos ramybėje
Jei pernai Salvadoras Sobralis sugrįžo į šalį per naktį tapęs nacionaliniu didvyriu ir staiga privertęs portugalus atsigręžti į primirštą ir kelis dešimtmečius nesėkmingą Portugalijai festivalį, tai šiemet paskutinė Portugalijos užimta vieta portugalus vėl nuvilia. Dalis socialiniuose tinkluose rašo nuspėję blogą vietą, tačiau kita, didesnė dalis, palaiko Claudios Pascoal ir Izauros dainą, peikdami balsuotojų pasirinkimą ir tradicinę festivalio koncepciją, dėl kurios ir buvo metę jį žiūrėti.
Stebėtinai didelį kiekį taškų Portugalijai skyrė Lietuvos komisija, daugiausiai iš visų žiuri – septynis. Iš viso finale Portugalijos „O Jardim“ daina gavo 39 taškus, kai tuo tarpu Salvadoras pernai Kijeve surinko rekordinius visoje festivalio istorijoje 758 taškus.
Gal todėl šiųmetės Portugalijos atlikėjos pamirštos vietos žiniasklaidoje. Nėra jokių interviu, gyvų transliacijų, tarsi po gegužės 12-osios grandiozinio koncerto arenoje išsisemta, nebeliko apie ką kalbėti ir ko klausti. Tik keletas straipsnių, kurie tiesiog cituoja „Instagram“ paskyroje abiejų atlikėjų paskelbtus asmeninius įrašus: tiek dainininkė Claudia Pascoal, tiek dainos autorė ir pritariantysis vokalas scenoje Izaura išreiškia padėką savo fanams bei didžiuojasi suteikta galimybe reprezentuoti savo šalį.
Portugalų humoras
„Twitter“ paskyroje pasipylė jumoristiniai vaizdeliai. Viename vaizduojamas susigėdęs vyras, prisidengiantis ranka, su prierašu: „Kalbėti apie Portugaliją likusią paskutinėje vietoje“. Šalia vaizduojamas tas pats vyras išdidžia veido išraiška, su prierašu: „Kalbėti apie vištos pergalę“. Tarp komentarų po iliustracija vienas tviterio vartotojas Henryy rašo: „Ramiai, praėjusiais metais Izraelis gavo 39 balus! Šiais metais mes.“
Kiti tuo tarpu giria portugalų festivalio organizavimą, kad buvo puikus šou, nepaisant balsavimo rezultatų, dar kiti guodžia(si), kad šalis, kurioje vyksta „Eurovizija“, niekad nesulaukia aukštų balų.
Treti nepasivargino pažvelgti į situaciją kūrybiškai. Štai galite įvertinti guminiu viščiuku atliekamą Salvadoro eurovizinę dainą „Amar pelos dois“. Kaip rašo parodijos autorius, laimi tik „originalumas, išskirtinumas“.
Įvertinkite:
Portugalai vietoj to, kad užsipultų nemielos dainos atlikėją, atsigręžia į save, juokaudami su savo šalies popmuzikos atlikėju, vardu Toy – taip, kaip vadinasi Izraelio daina.
„Twitter“ paskyroje šmaikštaujama, uždėjus portugalų atlikėjo Toy veidą ant izraelietės puošniosios nuotraukos su kuodukais. Prierašas prie nuotraukos sako: „Prieš patyčias.“ Ta proga sukurtas grotelių ženklas # portugalų kalba nurodo: „Visi esame Toy“.
Su panašia asociacija įdėta ir šio atlikėjo kita nuotrauka, kur šis nusifotografavęs iki pusės apsinuoginęs: stambokas, plaukuota krūtine, bet pasitikinčiai ir gundančiai žvelgiantis į objektyvą.
Dar kita nuotrauka vėl šaiposi iš portugalų populiariosios, taigi, dažnai prastos kokybės laikomos muzikos atlikėjo Toy: „I’m nacho Toy“, juokaujama po atvaizdu, kuriame dainininko veidas uždėtas ant meksikietiško načios, o žodžių skambesys — tai aliuzija į Nettos dainos priedainį.
Žinoma, tokie pasišaipymai negyvenantiems Portugalijoje ir nežinantiems dainininko Toy emocijų nekelia. Tačiau portugalai įsisuka į „vidinius juokelius“, suprantamus tik jiems. Pasididžiuodami giria festivalio metu nuskambėjusias fado dainas ir Salvadoro pasirodymą su brazilų atlikėju Caetano Veloso. Jie mano, kad išliko savimi.
Kaip ten bebūtų, „Eurovizijos“ dainų konkurso finalas pagerino rekordą, Portugalijos nacionalinės televizijos RTP transliaciją stebėjo 1,547 mln. portugalų. Tai buvo didžiausias žiūrovų skaičius šalyje per pastaruosius dešimt metų. Tik klausimas, ar „Eurovizija“ 2019-aisiais portugalams tebebus tokia pat įdomi.