Austėja Kunigėlytė, aktyvi Lietuvos ARMY bendruomenės narė, interviu metu pasakoja apie buvimą fanų klubo dalimi, socialinius tinklus, renginių organizavimą, kovą su stereotipais ir rasizmu.
– Austėja, kaip ir kada susidomėjai BTS?
– Pirmą sykį BTS pastebėjau socialiniuose tinkluose (tuo metu naudojausi „Tumblr“), 2017 m. pradžioje. Daugiau apie BTS sužinoti padėjo draugė, klausanti įvairių K-pop grupių. Gan ilgą laiką, apie metus prieš tapdama ARMY, buvau įprasta klausytoja (casual listener). Į fanų bendruomenę įsitraukiau metais vėliau nei ėmiau klausyti BTS muzikos, 2018 m. birželio mėnesį.
– Ką tau reiškia būti ARMY?
– ARMY – labai svarbi mano gyvenimo dalis, tam tikra prasme tapusi šeima, suteikianti pasitikėjimo savimi bei leidusi pažinti daugybę nuostabių žmonių, tapusių gerais draugais. Nepaisant kai kurių bėdų, su kuriomis galima susidurti bet kurioje interneto bendruomenėje, manau, kad tai viena pozityviausių ir daugiausiai teigiamos įtakos tiek patiems gerbėjams, tiek išoriniam pasauliui daranti grupė.
– Kokiais būdais įsitrauki į bendruomenę?
– BTS dažniausiai informacija dalijasi savo „Twitter“ paskyroje, todėl ten esu aktyviausia, turiu asmeninę anketą, kurioje seku naujienas apie BTS ir bendrauju su kitais fanais. Taip pat turiu atskirą, BTS tematikos renginiams Lietuvoje skirtą anketą. Ne taip aktyviai naudojuosi „Weverse“ programėle, pasiskaitau diskusijas „Facebook.“
Šiais laikais, ypač atsižvelgiant į dabartinę situaciją pasaulyje, manau, kad socialiniai tinklai yra geriausias būdas įsitraukti į fanų klubą. Savo aplinkoje ne visiems lengva rasti žmonių, kurių pomėgiai būtų panašūs į jų. Socialiniai tinklai suteikia ne tik saugią erdvę, kurioje kiekvienas gali dalintis tuo, ką mėgsta labiausiai, bet ir duoda šansą surasti sau artimesnę bendruomenę.
– Kokios, tavo nuomone, yra buvimo fanų klube teigiamos ir neigiamos pusės?
– Man asmeniškai fanų bendruomenės yra nuostabi vieta, galinti padėti susipažinti su kitais, panašius pomėgius turinčiais žmonėmis, ir ilgainiui tapti jų draugais. Būdama ARMY labiausiai džiaugiuosi tuo, kad mums svarbiomis akimirkomis tūkstančiai žmonių iš viso pasaulio gali pasijusti kaip viena laiminga šeima. Be galo gera žinoti, kad meilė muzikai ir BTS gali sujungti šitiek skirtingų gyvenimų. ARMY taip pat išsiskiria kaip bendruomenė, ne tik palaikanti mėgstamą grupę, bet ir drąsiai kalbanti apie įvairias socialines problemas.
Kita vertus, kiekviena bendruomenė, ypač tokia plati ir kupina įvairovės kaip ARMY, turi ne pačių maloniausių žmonių (ARMY atveju tai gali būti pernelyg agresyvūs gerbėjai, „solo“ gerbėjai, palaikantys tik vieno nario karjerą). Internete taip pat gausu „trolių“, beprasmiškai liejančių pyktį tik tam, kad sulauktų dėmesio. Kad ir kokie pykdantys gali būti susidūrimai su tokiais žmonėmis, yra gan paprastas sprendimas – anketų užblokavimas. Tai, ko gero, geriausias būdas padaryti savo patirtį gerbėjų bendruomenėje kuo geresnę.
– ARMY šiuo metu yra didžiausias ir aktyviausias fanų klubas pasaulyje. Kaip manai, kokią įtaką šiuolaikiniame pasaulyje jis gali daryti?
– Tiek patys BTS, tiek ARMY drauge tiesia kelią Pietų Korėjos ir apskritai Azijos muzikai Vakarų rinkoje (tarp ARMY paplitęs angliškas pasisakymas „BTS paved the way“). Žinoma, kaip vaikinų grupė iš Rytų Azijos, BTS susiduria su daugybe stereotipų ir dažnai rasizmu ar vakarietiškais vyriškumo standartais pagrįstų įsitikinimų. Į ARMY dauguma taip pat žiūri panašiai iškreiptai – vaikinų grupės gerbėjos gali būti tik paauglės mergaitės, o jų pomėgiai apskritai yra laikomi kvailais ir bereikšmiais platesniu mastu.
Visiškai sugriauti šiuos įsitikinimus yra be galo sunku, tačiau pamažu judame į priekį: ARMY nuolatos palaiko judėjimus prieš rasizmą („Black Lives Matter“, #StopAsianHate) ir socialinę nelygybę, ne tik dėl to, kad BTS yra dažnas šių neteisybių taikinys, bet ir dėl pačios bendruomenės įvairovės, norinčios užtikrinti teises sau bei visiems kenčiantiems. Mažesnes kovas kovojame kasdien. Netgi didžiulis mūsų siekis patekti į populiariausio Vakarų muzikos topo viršūnę yra savotiška kova, parodanti, kad BTS nusipelno vietos muzikos pasaulio istorijoje.
Nors kelias dar ilgas, pastangos atsiperka – BTS populiarumas Vakaruose padeda įkvėpti daugybę emigrantų iš Azijos, pagaliau matančių juos reprezentuojančius veidus, kalbos apie rasizmą prieš šią bendruomenę vis labiau plinta, pamažu kinta įsisenėję grožio standartai. Neabejoju, kad nors ir iš lėto, tačiau ARMY ir BTS daro teigiamą įtaką ne tik muzikai, bet ir visam pasauliui.
– Ar esi prisidėjusi prie kokios nors globalios ARMY organizuojamos iniciatyvos, tiesiogiai nesusijusios su BTS? Ką manai apie tokias iniciatyvas?
– Praėjusią vasarą prisijungiau prie „MatchAMillion“ labdaros iniciatyvos (2020 m. birželį BTS paaukojo milijoną JAV dolerių „Black Lives Matter“ judėjimui. ARMY pasekė BTS pavyzdžiu, ir per kiek daugiau nei parą kartu paaukojo tokią pat sumą – aut. past.). Labdaros kampanijos yra viena svarbiausių ir neabejotinai gražiausių ARMY bendruomenės dalių. Be galo gera matyti, kad mūsų bendruomenė gali susivienyti ne tik mėgaudamasi BTS turiniu, bet ir siekdama padėti kitiems.
– Kiek žinau, Lietuvos ARMY lokaliu mastu nėra organizavę jokios iniciatyvos, tiesiogiai nesusijusios su BTS. Kaip manai, kodėl? Galbūt nedidelė labdaringa kampanija galėtų būti surengta ir lietuvių?
– Baltijos šalių ARMY grupė, BTS ARMY Baltics (@BTSARMYBaltics „Twitter“ platfomoje), yra organizavę bendrą kelių Baltijos šalių labdaros akciją prieš kelis metus. Panašią idėją esu turėjusi ir aš, pradėjusi organizuoti renginius praėjusiais metais. Visgi, labdaros akcijai reiktų paskirti gan daug laiko ir įdėti pastangų. Mano valdomam puslapiui (@BTSEvents_LT) reikėjo laiko užaugti ir užsitarnauti Lietuvos ARMY pasitikėjimą. Taip pat, kiek teko pastebėti iš renginiuose dalyvaujančių žmonių, dauguma jų nepilnamečiai, tai taip pat kažkiek apsunkintų aukojimo procesą. Apskritai, ateityje tikrai norėčiau pabandyti surengti panašią akciją.
– 2020 m. pradžioje Vilniuje organizavai renginį, skirtą paminėti vieno BTS nario gimtadienį. Kaip kilo idėja suorganizuoti pirmąjį su BTS susijusį renginį Lietuvoje?
– Iš tiesų, nebuvau pirmoji, sugalvojusi šią idėją – keliais mėnesiais anksčiau, 2019 m. gruodžio mėnesį, paminėti kito nario gimtadieniui buvo surengtas kito žmogaus organizuotas renginys. Nors pati jame ir nedalyvavau, bet girdint jame apsilankiusių atsiliepimus, supratau, kad Lietuvoje yra pakankamai BTS besidominčių žmonių, norinčių tokių renginių. Tai, kad kažkam panašaus formato renginys pavyko, suteikė drąsos pamėginti ir pačiai – iš to pamažu išaugo ir kiti renginiai, virtę tam tikru ciklu.
– Kiek maždaug žmonių dalyvavo renginyje?
– Tikslus skaičius neaiškus, renginiui buvo užsakyta 100 vnt. dovanėlių, jos išgraibstytos per 15 minučių, o likusių tuščiomis buvo tikrai gana daug. Pasikalbėjus su pirmojo renginio organizatore, tikėjausi sulaukti iki šimto dalyvių, bet atrodo, kad reklama labai pasiteisino ir jų pasirodė galbūt net dvigubai daugiau.
– Kokius lūkesčius turėjai renginiui? Ar pavyko juos įgyvendinti?
– Pradinė idėja buvo tik dovanėlių, gaunamų nusipirkus kavinėje parduodamą gėrimą, padalinimas, – tokio tipo renginiai be didesnių atskirų veiklų yra paplitę Pietų Korėjoje ir kitose Azijos šalyse. Rengiant susitikimą, su manimi susisiekė kelios anksčiau su renginiais dirbusios ARMY, pasiūliusios padėti organizavimo metu: prisidėjo nedidelė BTS tematikos nuotraukų ir kitų suvenyrų ekspozicija bei galimybė nusifotografuoti su šventiniu plakatu ar įrašyti sveikinimą.
Iš tiesų norėjau tik šanso Lietuvoje gyvenantiems ARMY susitikti akis į akį, laisvai mėgautis savo mylimos grupės muzika bei kitu turiniu, ir tiesiog smagiai praleisti laiką. Manau, kad renginys tikrai sukėlė susidomėjimą ir iš tos pusės pavyko puikiai – ne kartą teko matyti tuos pačius žmones ateities susitikimuose. Manau, po renginio susikūrė labiau apčiuopiama, tvirtesnė Lietuvos ARMY bendruomenės dalis.
– Nepaisant pandemijos, per 2020-uosius metus prisidėjai prie šešių su BTS susijusių renginių Lietuvoje organizavimo. Kaip pasikeitė renginių formatas?
– Per 2020 m. iš viso surengėme šešis BTS skirtus renginius: keturi iš jų vyko gyvai, du – iš namų, internetu. Dėl pandemijos teko pakoreguoti turėtus planus dar tuomet, kai renginius rengėme gyvai. Pagrindinė idėja buvo vėl susiburti uždaroje patalpoje, kavinėje ar tam užsakytoje salėje, tačiau teko persikelti į atvirą erdvę, Vingio parką.
Rugsėjo mėnesį suorganizuotas renginys buvo arčiausiai įprasto ir pasaulyje populiaraus formato: susitikimas vyko kavinėje, skambėjo muzika, mums buvo paruošti specialūs gėrimai, gerbėjams dalinome dovanėlių rinkinius. Visgi, dėl pandemijos teko riboti apsilankiusių žmonių laiką, praleistą viduje, todėl šiek tiek gaila, kad galbūt ne visiems pavyko pasibūti ir pabendrauti tiek, kiek norėjosi. Atvėsus orams ir dar labiau pablogėjus pandeminei situacijai, renginius teko perkelti į internetinę erdvę: tam kūrėme įvairius testus apie BTS, kartu žiūrėjome filmus, o dovanėlių rinkinius į namus siuntėme paštu.
– Ar pakitus renginių formatui pakito ir dalyvavimo aktyvumas? Kurie renginiai sulaukia didesnio susidomėjimo?
– Gyvi renginiai, ypač paskutinysis, vykęs kavinėje, visad sulaukdavo daugiau aktyvaus susidomėjimo. Kita vertus, gyvename ir rengiame susitikimus Vilniuje, tad internetiniai renginiai suteikė šansą sudalyvauti tiems gerbėjams, kurie gyvena kitoje Lietuvos pusėje ir neturi galimybės prisijungti gyvai. Laikui bėgant matyti, kad aktyvumas internetiniuose renginiuose kiek krinta, tačiau ištikimi gerbėjai išlieka.
–Ką sužinojai apie fanų bendruomenę Lietuvoje beorganizuojant renginius?
– Pati Lietuvos ARMY bendruomenė, kaip ir bet kuri kita, yra labai įvairi tiek amžiumi, tiek pomėgiais, tiek asmenybėmis. Visados be galo smagu savo šalyje rasti tuo pačiu besidominčių žmonių, – praeityje, nors ir priklausiau kitoms gerbėjų grupėms, neteko sutikti tokios daugybės lietuvių. Manau, kad mūsų bendruomenės subūrimas daugeliui buvo ir bus naudingas.
– Be renginių organizavimo taip pat prisidedi prie nedidelės apimties su korėjietiška muzika susijusių prekių grupinių užsakymų Lietuvos teritorijoje organizavimo. Už visą veiklą fanų klube negauni piniginio atlygio. Tad kodėl ja užsiimi? Kas tave motyvuoja nesustoti?
– Pati idėja gimė iš Europoje ir visame pasaulyje paplitusių „group order manager,“ kurie savanoriškai padeda gerbėjams įsigyti oficialias ir kitokias BTS ar kitų grupių prekes, ir sutaupyti siuntimui, kuris iš Pietų Korėjos dažnai būna brangus. Dauguma šių žmonių, kaip ir aš, iš užsakymų organizavimo pinigų neuždirbame. Karantino pradžioje atradau šiuos užsakymus ir ne kartą prie jų prisijungiau. Renginiuose dalyvaujančių ARMY bendruomenei augant kilo mintis: „Kodėl gi nesurengus nuosavo ateinančio BTS albumo užsakymo?“
Tikriausiai labiausiai norėjosi padėti Lietuvos gerbėjų bendruomenei lengviau pasiekti tam tikras prekes. Praėjus pusei metų nuo pirmojo užsakymo, tai ir yra pagrindinė motyvacija. Tikrai matyti, kad susidomėjimo ir paklausos Lietuvoje yra, tad kadangi turiu pakankamai didelę platformą ir galiu padėti, mielai tai darau.
– Kokie yra tavo ateities planai, susiję su BTS renginių organizavimu? Ar ketini ir toliau užsiimti šia veikla?
– Be galo norėčiau grįžti prie gyvų renginių organizavimo ir labai tikiuosi, kad jau šią liepą pavyks tai padaryti. Ateičiai turime įvairių idėjų, kurias labai norėtume išpildyti. Tam reiktų daugiau lėšų ir pastangų, tad kol kas norėtume tiesiog grįžti prie originalaus formato, o vėliau, jei tik turėtume tam laiko, mėginti plėstis. Jei tik leis darbo grafikas, tikrai norėčiau kuo ilgiau prisidėti prie panašių susitikimų organizavimo. Lietuvos ARMY susitikimų organizavimas, ko gero, yra pasiekimas, kuriuo šiuo metu didžiuojuosi labiausiai.