Smulkios įmonės „MJrever“ bendradarbiavimas su Viktorija Siegel baigėsi nekokiais santykiais. Kaip 15min pasakojo įmonės atstovė, tiek jų pirkėjai, tiek ji pati pastebėjo, jog kurį laiką jų veidu buvusi moteris tarsi nuplagijavo ne vieną produktą, o dabar iš jos įmonė sulaukia grasinimų teismais.
Anot atstovės, viskas prasidėjo dar prieš trejus metus, kuomet su V.Siegel prasidėjo bendradarbiavimas. Tiesa, jau tada bendravimas nebuvo rožėm klotas.
„Buvo tokių niuansų, kai kontaktavome su jos ir Danieliaus el. parduotuve – jie labai vėlavo su mokėjimais, atsiskaitymais už prekes. Paskutiniu metu netgi buvo siunčiami raštai dėl kreipimosi į teismą, nes pinigų laiku niekaip nepavykdavo gauti“, – kalbėjo moteris.
Dėl šių priežasčių, kaip sakė ji, bendradarbiavimą teko nutraukti. „Tai išties nemaloni situacija, todėl atsisakėme tęsti planus, o po to viskas vyko taip, kaip vyko“, – tikino atstovė ir pridūrė, jog akivaizdaus konflikto tarp abiejų pusių nebuvo.
Drabužių panašumus pastebėjo sutrikę pirkėjai
Visgi prieš savaitę iš maišo išlindo dar viena yla. Įmonės atstovė iš klientų per socialinius tinklus teigė sulaukusi klausimų, kodėl V.Siegel reklamuojamų produktų neįmanoma rasti įmonės kataloge. Savo ruožtu įmonė paaiškinusi, kad tai – ne jų produkcija.
Tuomet įmonės darbuotojai peržiūrėję V.Siegel parduodamus produktus ir supratę, kodėl klientai bus susipainioję – produktai išties yra neįtikėtino panašumo.
„Anksčiau Viktorija dirbo tik su mūsų chalatais. Dabar pas ją pristatomi tie patys modeliai, diržai, net ir persiuvinėjimai bei lygiai tokios pačios pagalvės. Taip, galbūt jų šriftas šiek tiek skiriasi, bet žmogui, kuris jas mato pirmą kartą, gali atrodyti identiškai“, – teigė atstovė.
Anot jos, iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad tai absoliučiai analogiškos prekės. Be to, modeliams pasirinkta netgi ta pati fotografijos aplinka. „Žmonės taip pat rašė, jog net ir reklama atrodo beveik taip pat, kaip atrodė pas mus su ja“, – prisiminė moteris.
Netrukus įmonė nusprendė tiesiogiai susisiekti su socialinių tinklų žvaigžde. Visgi tai esą nebuvo taip paprasta, kaip pasirodytų.
V.Siegel grasino teismais?
„Parašiau Viktorijai, klausdama, kaip suprasti, juk mes dirbome, viskas buvo tvarkoje. Ji nieko neatsakė savaitę, o kai aš šią situaciją paviešinau per savo instagramą, ji man pradėjo rašyti, grasinti teismais dėl to, kad savo story naudoju jos atvaizdą“, – apie esą staigų V.Siegel susidomėjimą tema pasakojo moteris.
Atstovė dar kartą pabrėžė, kad su socialinių tinklų žvaigžde buvo bandyta susisiekti ne kartą, tačiau esą tik viešas kalbėjimas sužadino jos dėmesį.
Su Viktorija įmonės atstovė esą bandė susisiekti ir trečiadienį. Moteris socialinių tinklų žvaigždei teigė pasiūliusi prie savo el. parduotuvės prekių pažymėti prekės ženklą. Tai – įprasta praktika tokiame darbe.
„Jeigu ji pažymėtų, parodytų, jog ši produkcija yra ne mūsų, pirkėjams būtų paprasčiau atsirinkti. Apskritai, visi nuomonės formuotojai žymi prekės ženklus.
Juk nesinori, kad būtų suvienodinama tai, kas nėra mūsų – vis tiek skiriasi ir kaina, ir kokybė. Tada išeina taip, kad mes iš klientų gauname nusiskundimus, o su ja kontaktuoti ir aiškintis kaip ir yra neįmanoma. Vienintelis kontaktas buvo tas, kai ji pasakė neviešinti jos nuotraukų. Taip neturi būti“, – tikino atstovė.
Tiesa, į klausimą, kodėl V.Siegel nežymi prekės ženklo, atstovė tikino gavusi atsakymą. „Ji pasakė, kad tiesiog gali to nedaryti. Bet ar esate sutikę prekės ženklą, kuris sutiktų, jog nebūtų žymima? Pavyzdžiui, mes tik dėl to su nuomonės formuotojais ir dirbame – tam, kad gautume reklamą“, – svarstė pašnekovė.
Negana to, įmonės atstovai pasidalijo ekrano nuotraukomis, kuriose chalatų reklama V.Siegel instagrame nėra pažymėta arba pažymėta itin mažu, vos matomu šriftu.
„Influenceriai“ galingesni už mažus prekės ženklus
Kol kas teisinių veiksmų dėl V.Siegel produktų įmonė neketina imtis, tačiau norėtų Lietuvai skleisti žinią apie kartais sunkesnę smulkiojo verslo dalią.
„Normalu, kad konkurencija yra visur. Mes nuo jos nepabėgsime. Visgi būtų smagu, jeigu Lietuvos nuomonės formuotojai mus, prekės ženklus, su kuriais dirba, pradėtų šiek tiek vertinti ir gerbti.
Kurti prekės ženklą kainuoja labai daug darbo, laiko ir pastangų, o kai taip elgiasi nuomonės formuotojas vien dėl to, kad pasidarytų mažesnius pardavimus, darosi labai negražu“, – dalijosi atstovė.
Kaip teigė ji, gerokai kitokios įmonės patirtys yra su užsienio „influenceriais“. Atstovė pabrėžė, kad tikrai ne visi Lietuvos „influenceriai“ yra tokie, yra šauniai dirbančių, padarančių daugiau, nei buvo sutarta, tačiau, palyginti su užsieniu, tobulėti tikrai yra kur.
„Nenoriu, kad nukentėtų mažesni prekės ženklai, kurie galbūt bijo kalbėti. Nes jeigu atsiranda naujas prekės ženklas ir „influenceris“ pasielgia būtent taip, kaip šiuo atveju, būkime biedni, bet teisingi, jie nebeiškils, nes „influenceris“ turi didesnę įtaką nei naujas prekės ženklas“, – mintimis dalijosi pašnekovė.
Šioje situacijoje ji teigė pasigendanti elementarios diskusijos: „Lietuvoje viskas problemas tikrai reikėtų spręsti ne grasinimų, o kalbėjimo būdu. Tikiu, kad tokiais laikais emocijos yra kaip amerikietiški kalneliai, bet turime būti žmogiški.“
V.Siegel: „Tai ne mano chalatai“
15min susisiekė ir su pačia Viktorija Siegel. Ši teigė, kad prekės, apie kurias šiuo atveju kalbama, yra ne jos: „Tai ne mano chalatai, jie yra „Ing.Me Style“.“
Paklausta, kodėl savo elektroninėje parduotuvėje nežymėjo prekės ženklo, kaip tai yra įprasta šiame darbe, ji sakė: „Tai yra mano pasirinkimas ir asmeninis susitarimas su prekės ženklu. Tai yra mano asmeninė parduotuvė ir niekas man negali nurodyti, ką žymėti, o ko – ne. Yra nurodyta kaina, sudėtis, o kai žmogus gauna, jis gauna pakuotę su visa informacija.“
Į klausimą apie teisinius grasinimus V.Siegel atsakyti nesiryžo.
„Ing.Me Style“ savininkė: „Man šokas“
Tuomet 15min teko susisiekti su V.Siegel nurodyta „Ing.Me Style“ savininke. Ši situacijos nupasakojimą sutiko su didžiule nuostaba. Kaip teigė ji, nuotraukos su modeliais darytos jos namuose, daugeliu atveju – ant namų stalo. Ir apie chalatų panašumus moteris atsiliepė visai kitaip.
„MJrever“ tikrai žinau. Bet jų ir chalatai, ir medžiaga visai kitokia. O modelis eilinis – chalato modelis. Kokį dar chalatą galima išrasti? Jeigu daryčiau iš tos pačios medžiagos ar tokius pačius įsiuvus, dar būtų galima suprasti. Be to, chalatus siuvu jau tikrai ne pusmetį. Man yra šokas“, – kalbėjo „Ing.Me Style“ savininkė.
Ji taip pat patvirtino, kad itin panašus inicialų ženklas yra tiesiog mados tendencija, kurią drabužių kūrėja jau kuris laikas yra pasigavusi iš užsienio.
Visgi su dar didesne nuostaba moteris pasitiko faktą, jog V.Siegel prieš tai bendradarbiavo su „MJrever“.
„Šito tikrai nežinojau. O tarp mūsų su Viktorija viskas buvo taip: aš jai pasiūliau bendradarbiauti, ji sutiko. Taip, mačiau, kad ji savo story būdavo su kitais chalatais, bet niekada nesuvedžiau galų. Todėl nežinau – galbūt pati Viktorija turėjo nesutikti, kad nebūtų interesų konflikto...“ – svarstė pašnekovė.
„Suprantu, kodėl „MJrever“ supyko. Nenorėjau nei jų klientų atimti, nei pyktis. Nesu toks žmogus“, – pridūrė įmonės atstovė.
Paklausta, kodėl šiuo atveju V.Siegel nežymi jos produkcijos, moteris teigė nuoširdžiai to nesuprantanti ir tikino, jog toks variantas jai netgi būtų geresnis dėl reklamos tikslų bei skaidresnis kitos įmonės klientų atžvilgiu.
„Aš nežinau, kodėl ji nepažymėjo mano prekės. Mes tiesiog tarėmės dėl to, kad ji mano chalatais prekiaus per savo el.parduotuvę. Mačiau, kad ten buvo parašyta gamintojas. Bet kodėl, kai ji buvo apsivilkusi tą chalatą, jo nežymėjo, reikia klausti pačios Viktorijos“, – sakė ji.
Jeigu būtų jos valia, įmonės atstovė teigė norinti, kad jos produkcija būtų žymima. „Tada ir klientas žinotų, kieno čia prekė. Galų gale, nebūtų jokio konflikto ir ana pusė būtų ramesnė. Turbūt reikėtų visoms trims pusėms apie tai pasišnekėti“, – svarstė pašnekovė.
Teisininkė: „Dėl tokių atvejų buvo galima apsidrausti sutartimi“
Kad situaciją būtų galima įvertinti iš teisinės pusės, 15min susisiekė su teisininke Raminta Bučiūte.
„Sudarydamos bendradarbiavimo sutartis įmonės turėtų susitarti dėl tokių atvejų ir taip apsidrausti, kad vartotojas vėliau nebūtų suklaidinamas. Pavyzdžiui, nurodyti, kad nutraukus bendradarbiavimą dar kurį laiką „influenceris“ negali bendradarbiauti su konkurencingais prekės ženklais“, – komentavo teisininkė.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba nurodo, kad Lietuvos Respublikos reklamos įstatymas draudžia paslėptą reklamą.
Įrašai laikomi reklama, jei:
– nuomonės formuotojui sumokėta už reklamuojamą produktą, paslaugą;
– nuomonės formuotojui suteikiama nemokamai išbandyti produktą/paslaugą, suteikiamos nuolaidos, atsilyginama produktais/paslaugomis ir pan.;
– sudaromas susitarimas skatinti prekybininką;
– nuomonės formuotojas organizuoja konkursus, dalina prekės ženklo dovanas, suteikia nuolaidos kodus;
– nuomonės formuotojas savo įrašuose pažymi, kad jis nori šios prekės (jeigu nuomonės formuotojui už tai sumokėta);
– nuotraukos sudaro įspūdį, kad asmeniui nuotraukoje pavaizduota produkcija patiko;
– nuomonės formuotojui prekė buvo paskolinta, ir nuomonės formuotojas turės ją grąžinti pardavėjui;
– kita.
Prekės ženklo ar bendrovės pažymėjimas vien tik žymeniu „@“ (pvz., @prekėsženklas), „bendradarbiaujant su“, „konkursas“, „partnerystė“ nelaikytinas tinkamu. Jei už reklamą atlyginama ne tik produktais, bet ir sumokama, reklama turi būti žymima iš karto aiškiai matomu žodžiu „Reklama“ arba #Reklama. Žymuo „Reklama“ neturėtų būti tarp kitų žymenų. Po „Intagram“ įrašu žymuo „Reklama“ (#Reklama) turėtų būti teksto pradžioje arba iškart po įrašu, nedarant tarpų tarp teksto ir grotažymių.