„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Garsiai stilistei A.Jablonskytei – kritika dėl plagijavimo: užkliuvo ir diplominio darbo fotosesija

Dailininkė Kamilė Lukrecija Lukošiūtė feisbuke įžiebė diskusiją dėl intelektinės nuosavybės – pasidalinusi menininkų Jeano-Paulo Goude ir Aleko Živkovičiaus nuotraukomis ji pažėrė kritikos vienai garsiausių stilisčių Austėjai Jablonskytei. Esą jos kurtas stilius vienam projektui ir fotosesijai – minėtų menininkų darbų kopija.
Austėjos Jablonskytės stilizuotas, naktiniam klubui skirtas Helovino atvirukas (kairėje) ir Alek Živković darbas (2014 m.)
Austėjos Jablonskytės stilizuota fotosesija (kairėje) ir Alek Živković darbas (2014 m.) / Gedimino Žilinsko, Alek Živković ir 15min nuotr.

„Jūs manote, kad lietuviai neišprusę ir nieko nemato už Lietuvos ribų? Tai galite be sąžinės graužaties kopijuoti nuostabius menininkus, kurie įdėjo visą save ir daug laiko, o jūs prisiimate kaip savo? Štai ir visa jūsų pagarba žiūrovui. Suck it“, – feisbuke parašė dailininkė Kamilė Lukrecija Lukošiūtė, savo komentare paminėjusi stilistę Austėją Jablonskytę ir fotografą Gediminą Žilinską.

Socialinėje erdvėje ji paviešino nuotraukas, kuriose minėtų menininkų darbai turi stebėtinai daug panašumų su užsienio fotografų, stilistų kūryba.

Tarp jų – ir pasaulyje pripažintas menininkas Jeanas-Paulas Goude (77 m.) bei serbų fotografas Alekas Živkovičius.

K.L.Lukošiūtė į dienos šviesą palyginti ištraukė jų bei G.Žilinsko ir A.Jablonskytės kūrybą. O ji esą turi stebėtinai daug panašumų.

Gedimino Žilinsko ir Alek Živković nuotr./Austėjos Jablonskytės stilizuota fotosesija ir Alek Živković darbas (2014 m.)
Gedimino Žilinsko ir Alek Živković nuotr./Austėjos Jablonskytės stilizuota fotosesija ir Alek Živković darbas (2014 m.)

Įsiutino akivaizdus plagiatas

„Mane labai įsiutino ne tik, jog tai akivaizdus plagiatas, o ir tai, jog jie idėją prisiima kaip savo. Net makiažo savo nesugalvojo!“ – 15min sakė K.L.Lukošiūtė.

Jaunos kūrėjos akį „Instagram“ patraukusi G.Žilinsko nuotrauka – naktiniam klubui „Materialistė“ sukurtas Helovino atvirukas. Jis – labai tiksli mados fotografo serbo A.Živkovičiaus darbo kopija.

Šią 2014 metų fotosesiją apie klinikinį grožį pats autorius vadina vienu mėgstamiausių savo projektų. A.Živkovičiaus nuotraukos iš projekto „Shelter of Beauty“ buvo eksponuojamos parodose, spausdintos žurnaluose ir būtent su jomis pasistūmėjo jo tarptautinė karjera. Tad nieko nuostabaus, kad fotografas buvo nuoširdžiai nustebęs, kai pamatė lietuviško naktinio klubo fotoatvirutę su jo darbo kopija bei pasisavinta autoryste.

K.L.Lukošiūtė sako G.Žilinsko 2017 metais darytą nuotrauką netikėtai atradusi naršydama „Instagram“ tinkle, ten pat ji jau kurį laiką seka A.Živkovičiaus kūrybą.

„Autorių Aleką aš jau kurį laiką žinojau. Man patinka jo darbai, spalvos, idėjos, seku jį socialiniuose tinkluose. Esu linkusi imtis veiksmų, galvoju, na, aš Aleko tikrai taip nepaliksiu, jis pats buvo šokiruotas ir prieš tai to nebuvo matęs. Galvojau, gal Gediminas su Austėja atsiklausė jo ir gavo leidimą plagijuoti idėją, bet deja. Todėl apie šį poelgį paskelbiau socialiniuose tinkluose“, – 15min sakė K.L.Lukošiūtė.

Aliaus Koroliovo/15min nuotr./Kamilė Lukrecija Lukošiūtė
Aliaus Koroliovo/15min nuotr./Kamilė Lukrecija Lukošiūtė

Įtarimų dėl fotosesijos idėjos autorystės Kamilei kilo ir dėl A.Jablonskytės diplominio darbo fotosesijos, kurią stilistė socialinėje erdvėje paviešino liepos pradžioje – šias nuotraukas taip pat darė G.Žilinskas, o modeliu vėl buvo Deimantė Kazėnaitė.

Tos nuotraukos labai primena popžvaigždės Rihannos fotosesiją iš „Vogue Paris“ žurnalo, 2017 metų gruodžio/sausio numerio. Jų autorius – J.P.Goude, kurio darbai turi išskirtinį braižą. Jis aiškiai matyti Rihannos fotosesijoje, taip pat ir Austėjos Jablonskytės VDA magistro studijų diplominio darbo fotosesijoje.

„Jeanas-Paulas Goude yra gyva legenda, jis dirba su aukščiausio lygio projektais, todėl gal ir ne taip skaudu, jog Gediminas ir Austėja pritrūkę idėjų semiasi jų iš šios srities dievo. Na, bet aš, kaip kūryba užsiimantis žmogus, visada po savo darbu parašyčiau, jei jis buvo sukurtas įkvėptas kito menininko darbų. Tai nėra blogai, tik reikia gerbti vieniems kitus ir neprisiimti kitų darbo tarsi savo – idėjų generavimas taip pat yra sunkus darbas“, – 15min pasakojo K.L.Lukošiūtė.

Gedimino Žilinsko ir Jean-Paul Goude/„Vogue Paris“ nuotr./Austėjos Jablonskytės diplominio darbo fotosesija ir Rihanna ant „Vogue“ viršelio
Gedimino Žilinsko ir Jean-Paul Goude/„Vogue Paris“ nuotr./Austėjos Jablonskytės diplominio darbo fotosesija ir Rihanna ant „Vogue“ viršelio

Nukopijuotos nuotraukos išskirtine nevadina

Tačiau G.Žilinskas ir A.Jablonskytė sako nesutinkantys, kad savo darbuose nukopijuoti idėją yra kažkas blogo, esą visi kūrėjai vieni iš kitų semiasi įkvėpimo, bando savaip atkartoti geriausius jų kūrinius. O jei kuris jų ir yra kopijuojamas – gali tik jaustis svarbesnis, vadinasi, jis diktuoja tendencijas, verčia kitus pasistengti.

15min pasiteiravo A.Jablonskytės, ar ši nemano, kad jos kurtas stilius „Materialistės“ reklamai itin panašus į A.Živkovičiaus darbą. „Tai kvailas klausimas ir nelabai jums turiu ką į tai atsakyti“, – 15min sakė stilistė.

Pasak jos, „yra daugybė nuotraukų, kurios yra panašios į šią“. Ji neslėpė šį kadrą mačiusi dar prieš kurdama stilių „Materialistės“ reklamai, tačiau gynėsi – tai nėra kopija. „Taip, jos, aišku, panašios. Ar tai nuotraukos plagiatas? Ne. Mes ją (A.Živkovičiaus nuotrauką) matėme, bet matėme ir šimtą kitų“, – tikino ji.

Asmeninio archyvo nuotr./Austėja Jablonskytė
Asmeninio archyvo nuotr./Austėja Jablonskytė

A.Jablonskytė sakė „nepretenduojanti į to žmogaus autorystę“ ir klausė: „O jūs įsivaizduojate, kiek panašių nuotraukų yra padaryta pagal mano darbus?“

Ji paaiškino ir fotosesijos, kurią pavadino „Baisiai gražios“ idėją – esą šis kadras buvo darytas siekiant parodyti, kad moterys kartais persistengia besipuošdamos, besiruošdamos atrodyti nepriekaištingai. Kad į grožio industriją, į plastines operacijas, injekcijas reikia žiūrėti atsargiai, neperžengti ribos.

„Mane nervina, kad žmonės, nežinodami konteksto, komentuoja. Matėme tą nuotrauką, ir ką? Mes turime visai kitokį priėmimą, mums taip gražiausiai susidėliojo“, – 15min kalbėjo ji.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Austėja Jablonskytė ir Gediminas Žilinskas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Austėja Jablonskytė ir Gediminas Žilinskas

O kaip su kopiją primenančiu diplominiu darbu? „Nenoriu veltis į šitas visas diskusija. Ar ji (K.L.Lukošiūtė) skaitė mano diplominį darbą? Ar ji žino, kodėl jos (nuotraukos) tokios? Nelabai matau, kodėl turėčiau komentuoti. Tai yra sutapimas, kad Gediminas Žilinskas fotografavo vieną ar kitą nuotrauką.

Į jokias autorines teises nepretenduoju. O visi, kurie nori manęs paklausti, tegu paklausia manęs asmeniškai, į visus klausimus atsakysiu“, – siūlydama kiekvienam besidominčiam perskaityti jos diplominį darbą kalbėjo A.Jablonskytė.

Žiūrėkite fotogaleriją:

Originalo autorius – nežinomas?

Tuo tarpu G.Žilinskas 15min pasakojo, kad stilistė A.Jablonskytė jo paprašė padaryti būtent tokią nuotrauką kaip A.Živkovičiaus – grimerei esą davė užduotį sukurti panašų makiažą. „Jos prašymas buvo, kad būtų tokia pati nuotaika. Mano idėjos čia nulis, gal ji (A.Jablonskytė) turėjo kitą susitarimą, gal jis leido, nežinau, ar Austėja žinojo. Nors kartais labai sunku ir atrasti, kas yra tikrasis idėjos autorius...“ – sakė G.Žilinskas.

Fotosesija buvo ruošta 2017-ųjų Helovino vakarėliui, o nuo to laiko, pasak G.Žilinsko, jis nesulaukė jokių kitų kūrėjų pretenzijų.

„Jeigu jie pretenzijų turėtų, jie būtų patys pasakę man, kad kas nors nepatinka, kad norėtų, jog kas nors būtų pašalinta ir panašiai. Man keista, kad mes turime tokį didelį norą teisėjauti, teisti, advokatauti vieni kitiems... Esu matęs ne vieną ir savo darbo kopiją, kiti fotografai daro tą patį. Tačiau žiūriu į tai kitaip, manau, kad jeigu truputį priekyje, tu įkvepi kitus žmones. Niekada nesakyčiau, kad tai yra vagystė. Originaliai sugalvoti idėją – beveik neįmanoma, nes viskas jau sugalvota, jau padaryta. Dauguma fotografų jau sėmėsi įkvėpimo iš dailės, iš dailininkų“, – kalbėjo jis.

Originaliai sugalvoti idėją – beveik neįmanoma, nes viskas jau taip sugalvota, jau padaryta. Dauguma fotografų jau sėmėsi įkvėpimo iš dailės, iš dailininkų.

G.Žilinskas svarsto, kad K.L.Lukošiūtė, pati būdama dailininkė, apie originalą fotografijoje galvoja iš savo perspektyvos. O dailėje esą yra kitaip – joje viską reikia nupiešti pačiam.

„Ji jauna menininkė ir dar nėra tiek gyvenime patyrusi, kad susidarytų objektyvesnę nuomonę. Jai greičiausiai reikia dėmesio ir tai būdas jo susilaukti, kuriant kažkokius skandalus. Tai niekinis dalykas. Man tiesiog keista – suprantu, kad nėra kitos tautos pasaulyje, kuri mėgtų taip loti, kandžiotis ir taip dergtis ant savų. Sakyti „vagystė“ – labai nepagrįsta. Čia niekas nepavogta. Taip, sutinku, kad tai yra kopija, joje per daug panašumų. Nors tai nėra identiška kopija.

O Alekas Živkovičius nėra joks didis menininkas ir pasaulinis fotografas, kaip ji teigia. Aš dirbu 20 metų, o jis, kaip matau iš jo amžiaus, daug jaunesnis. Man keista, kaip taip norima apdergti ir išniekinti savus“, – 15min sakė G.Žilinskas.

O jam K.L.Lukošiūtė atkerta: „Man labai patiko, kaip mano brolis – taip pat kūrėjas ir fotografas, pasakė – žmonės dėl garbės, šlovės, pripažinimo ne tik plagijuoja kitus, jie daro kur kas baisesnius dalykus. O intelektinė vagystė jiems niekai...“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?