Alvydas Šlepikas: „Įkvėpimo semiuosi iš gyvenimo“
Tikriausiai visi sutiks, kad serialas „Nekviesta meilė“ buvo viena geriausių lietuviškų telenovelių, prie televizorių ekranų subūrusi daugiatūkstantinę auditoriją. Šio serialo scenaristų komandai vadovavo A. Šlepikas. Be jo „palaiminimo“ į eterį neišėjo nė viena serija.
Serialas „Nekviesta meilė“ buvo rodomas net tris sezonus. Kyla klausimas, iš kur kūrybinių minčių sėmėsi jo scenarijaus autorius. „Iš gyvenimo, juk ne skirtingose planetose gyvename. Intuityviai jaučiame, kas mums artima ir miela, o kas tolima ir atstumia, – sako A. Šlepikas. – Žiūrovams patinka, kai televizoriaus ekrane mato lengvai atpažįstamus santykius, žmones ar net realias tų dienų aktualijas. O ir aktoriams įtikinamai suvaidinti tokias situacijas yra paprasta. Juk jie – tokie patys žmonės kaip ir visi, todėl įtikinamai įsijaučia į vaidmenį ir taikliai atskleidžia žiūrovui personažo išgyvenimus, ką norėjo parodyti scenarijaus autorių komanda.“
Paklaustas, iš kur žino, kokie įvykiai, santykiai ar žmonės sudomins žiūrovus, A. Šlepikas tikina specialiai nesistengiantis jų pritraukti ar priblokšti. „Scenarijaus autorių pasitarimuose priimdamas ar atmesdamas kitų siūlomas idėjas, pasikliauju savo nuomone bei intuicija. Stengiuosi, kad serialo fabula būtų įdomi man pačiam, mano šeimai, artimiems bičiuliams ir t. t. – pasakoja. – Gyvename toje pačioje šalyje, verdame tose pačiose intrigose (tiek politinėse, tiek kriminalinėse ar pramogų verslo). Realaus gyvenimo atkartojimas seriale, kuriame vaidina žymūs aktoriai, tiesiog „pasmerktas“ sėkmei.“
Aidas Žiliukas |
Aidas Žiliukas: „Scenarijui būtinas gėrio ir blogio susidūrimas“
Tik šiemet pradėto rodyti lietuviško serialo „Širdys paklydėlės“ scenarijaus autorius Aidas Žiliukas teigia, kad telenovelės sėkmės negali lemti vienas faktorius – aktoriai, scenarijus, lėšos ir pan. „Serialo sėkmė susideda iš daugybės dalykų. Svarbu ne tik tai, pagal kokį scenarijų ir kas vaidins, bet net kokiu laiku bus rodomas serialas, – tvirtina A. Žiliukas. – Be abejo, negalima atmesti ir scenarijaus svarbos, jis negali būti parašytas skubotai ar atmestinai. Būtent todėl rengiami visos kūrybinės grupės pasitarimai, per kuriuos siūlomos, priimamos arba atmetamos pačios įvairiausios idėjos. Juk net surinktas aktorių žvaigždynas „neištemps“ serialo sėkmės ir populiarumo link, jei telenovelės veiksmas bus nuobodus, lėkštas ar jo apskritai nebus.“
Pasak A. Žiliuko, sėkmingam scenarijui būtina meilės ir neapykantos tema, gėrio ir blogio susidūrimas bei intrigos, paslaptys ir netikėtumai. „Juk visa tai kiekvienas iš mūsų turime ir kasdieniame gyvenime. Būtent iš jo ir semiuosi idėjų. Kartais remiuosi asmenine patirtimi, kartais šeimos narių ar draugų potyriais. Neslėpsiu, kartais įdomią mintį pakiša ir perskaitytos knygos ar matyti filmai.
Norėtųsi, kad lietuviška TV produkcija kada nors pasiektų tokių serialų kaip „Daktaras Hausas“, „CSI kriminalistai“ ar „Simpsonai“ lygį... Tačiau kol kas džiaugiamės galėdami nukonkuruoti meksikiečių telenoveles, kurias lietuviai žiūri ne taip mielai kaip mūsiškes. Juk lietuviškuose serialuose vaizduojamos intrigos ar blogiukai – lengvai atpažįstami tipažai mus supančioje aplinkoje. Žinote, jei manęs paklaustų, kas žūtbūt turi būti seriale, išsirinkčiau gėrį ir blogį. Nes jei viskas eina viena linija, nesvarbu, teigiama ar neigiama, ilgainiui tai pradeda priminti dokumentiką...“
Daiva Vaitkevičiūtė |
Daiva Vaitkevičiūtė: „Pagrindinė tema visada buvo, yra ir bus meilė“
Rašyti serialo „Moterys meluoja geriau“ scenarijų prodiuseris R. Skaisgirys prikalbino D. Vaitkevičiūtę, perskaitęs jos knygą „Monikai reikia meilės“. Užuodęs, kad panaši medžiaga labai tiktų moteriškajai auditorijai, prodiuseris paprašė sukurti scenarijų serialui apie tris drauges.
„Nuo to susitikimo prieš septynerius metus prasidėjo mano darbas su lietuviškais serialais. Reitingai rodo, kad sekasi neblogai, idėjų ir įkvėpimo nepritrūksta, – šypsosi rašytoja. – Nors pagrindinis scenarijaus rašymo variklis yra ne įkvėpimas, o idėjos. Kartais jų ateina vienumoje, kartais kalbantis su draugėmis, nugirstant įvairias istorijas, juokingas ar liūdnas. Bet dažniausiai – kai susirenkame visi trys serialo scenaristai: Edvinas Kalėda, Arūnas Limantas ir aš. Užsidarome dviem paroms sodyboje „brainstorming‘ui“ ir kalbame tik apie serialo siužetą. Tada gimsta geriausios idėjos.“
Paklausta, ko reikia sėkmingam scenarijui, D. Vaitkevičiūtė atsako: „Patrauklumo.“ „Sėkmingas scenarijus – tai visų pirma patraukli, gerai papasakota istorija. Mano nuomone, scenaristo užduotis – parašyti scenarijų taip, kad jis maksimaliai pritrauktų žiūrovų dėmesį. Pagrindinė tema, mano nuomone, visada buvo, yra ir bus meilė“, – mano rašytoja.
Daiva Vaitkevičiūtė ir pati nevengia pažiūrėti serialų – „juk tai taip moteriška“... „Nors ir labai trūksta laiko, tai neatsiejama nuo mano darbo. Stengiuosi pažiūrėti, kaip dirba kolegos, ką naujo sukūrė geriausi rusų scenaristai. Patinka „Midsomerio žmogžudystės“, kartais pažiūriu ir „Nusivylusias namų šeimininkes“, – šypsosi.
Erikas Kundreckas |
Erikas Kundreckas: „Serialo siužetui sukurti praverčia viskas: perskaitytos knygos, vaikystės vasaros kaime...“
Serialas „Naisių vasara“ šių metų „Sidabrinės gervės“ apdovanojimuose buvo pripažintas geriausiu metų filmu. Scenarijaus autoriui Erikui Kundreckui tai yra puikiausias jo darbo ir netgi gyvenimo įvertinimas. Juk visos idėjos, išguldytos scenarijuje, atėjusios iš jo asmeninės patirties.
„Kuriant serialo siužetą, praverčia viskas: perskaitytos knygos, vaikystės vasaros, praleistos kaime, nugirstos ir išgyventos istorijos. Lietuvių literatūra, ypač klasikinė, kupina pasakojimų apie kaimą, jo žmogų, gamtą. Laikai keičiasi, bet vertybės išlieka, o dauguma jų saugomos ir brandinamos būtent kaime. Žinoma, svarbios ir šių dienų aktualijos, tad seriale jos taip pat atskleidžiamos, – pasakoja E. Kundreckas. – „Naisių vasaros“ sėkmę, manau, lėmė lietuviška prigimtis. Juk Lietuva – agrarinė valstybė. Ir to nereikia gėdytis. Pasirodo, pasakojimo apie kaimą laukė ne tik kaimo žmonės, bet ir miestiečiai. O išeivijos lietuviams, ypač tiems, kurie Lietuvą paliko prieš daugelį metų, „Naisių vasara“ atrodė tarsi pasaka... Neįtikėtina, bet žmonės važiuoja į Naisių kaimą ir ieško ten gyvenančio Žiniuonio...“
Pasak E. Kundrecko, nepaprastai svarbu ir tai, kokią žinutę žiūrovams skelbia serialas. „Tai, kad „Naisių vasara“ nešė gerąją žinutę, kad juosta nepersunkta smurtu ir vulgarybėmis, irgi, manau, prisidėjo prie šio serialo populiarumo. Žmonėms pakanka blogos informacijos – jos kasdien sočiai gauname iš žinių, publicistinių laidų. O net blogiausias „Naisių vasaros“ herojus yra šiek tiek geras, taip pat ir simpatiškas“, – pasakoja scenarijaus autorius.
Paklaustas, kokios yra gero scenarijaus sudedamosios dalys, E. Kundreckas susimąsto. „Manau, visų pirma geras scenarijus. Jis turi būti originalus, įtraukti, užvaldyti protą. Visi kiti elementai: meilė, gėrio ir blogio kova ir panašios siužetinės linijos, vienokia ar kitokia forma atsikartoja visose fabulose. Gerai paklausėte: „kokios sudedamosios dalys?“ Čia kaip ir ruošiant maistą svarbu proporcijos. Visi kulinarai naudoja tuos pačius ingredientus, tačiau jų patiekalai skirtingo skonio. Kartais tai, kas gražu pažiūrėti, nebūtinai skanu valgyti, tiesa?“ – šypteli E. Kundreckas.
Specialisto komentaras
Prodiuseris Rolandas Skaisgirys
Žiūrėdami lietuvišką serialą, galite 90 proc. būti įsitikinę, kad už jo stovi Rolandas Skaisgirys. Jo prodiusuotų serialų skaičius jau perkopė pirmąją dešimtį.
Nors R. Skaisgirys deklaruoja, kad tikroji jo aistra yra kinas, o serialai – tik treniruotė, savo darbą atlieka nepriekaištingai. „Pirmiausia mano užduotis yra rasti, gauti ar nupirkti naują idėją serialui. Kartais praverčia apsilankymas knygyne ar bibliotekoje. Perskaitai gerą lietuvišką knygą, žiūrėk, jau ir turi idėją. Būtent taip mano kūrybinėje grupėje atsirado „Monikai reikia meilės“ autorė Daiva Vaitkevičiūtė ir Edvinas Kalėda, parašęs trilogiją „Nemylimi“. Kartais scenarijaus autoriai patys mane susiranda.
Serialui „Neskubėk gyventi“ buvo skelbiamas konkursas ir atrinkti geriausieji. Metodų, kaip „pagauti“ gerą scenarijaus autorių, yra daug, svarbu pasirinkti tinkamą scenarijų ir jį kryptingai įgyvendinti“, – teigia prodiuseris.
Pasak R. Skaisgirio, būtina sekti aktualijas. „Nemažai laiko praleidžiu vartydamas spaudą, žiūrėdamas televizorių, naršydamas internete. Reikia žinoti, kuo dabar gyvena žiūrovai, kad galėčiau jiems pasiūlyti įdomų ir šių dienų realijas atitinkantį serialą. Juk žmogui labai smagu, kai sekdamas pagrindinių telenovelės aktorių meilės istoriją jis atpažįsta politinius veikėjus, kriminalinius įvykius ar finansines aferas, kurios iš tiesų neseniai vyko ar tebevyksta realiame gyvenime. Tai prikausto dėmesį ir lemia gerus reitingus“, – tvirtina prodiuseris.
Kas rašo scenarijus pasaulyje populiariems serialams?
Kultinio serialo „Daktaras Hausas“ scenarijaus autorius yra 45–erių metų amerikietis Bryanas Singeris. Nuo pat mažų dienų rašęs apsakymus ir piešęs komiksus, B. Singeris tapo diplomuotu filmų režisieriumi. Idėja sukurti netradicinio gydytojo personažą jam kilo stebint vienodus serialus apie ligonines. Pasak B. Singerio, juose visi herojai buvo beveidžiai ne tik dėl baltų ligoninės chalatų – jie neturėjo charakterio. „Mano daktaras yra toks vienintelis pasaulyje, todėl jį visi mėgsta“, – šypsosi serialo „Daktaras Hausas“ scenarijaus autorius.
„Nusivylusios namų šeimininkės“ – bene populiariausias serialas tarp viso pasaulio moterų. Be abejo, slapta jį pasižiūri ir ne vienas tūkstantis vyrų... Paradoksalu, bet scenarijų moterų dievinam serialui parašė 48–erių vyras Markas Cherry. Pasirodo, su mama gyvenantis vyrukas apie moteris žino kur kas daugiau nei galima numanyti. O visų herojų charakterio savybės yra ne iš piršto laužtos, bet menopauzę išgyvenusios jo mamos turėtos ir M. Cherry draugiškai padalytos visoms serialo herojėms...
Bene mistiškiausio ir labiausiai įtraukiančio serialio „Dingę“ scenarijaus autorius 41-erių Jeffrey Lieberis prisipažįsta nė pats nenutuokiantis, kaip ir kodėl atsirado scenarijus šiai fantazijai. „Tiesiog dauguma serialų yra nuspėjami nuo pat pradžių. Giliau pasikapsčius, galima netgi nuspėti kiekvieną seriją nuo pradžios iki pabaigos. Tikriausiai serialu „Dingę“ norėjau parodyti, kad niekas neaišku ir kuo toliau, tuo neaiškiau“, – šypsosi lakios vaizduotės vyrukas.
Būtų tikra nuodėmė nepaminėti serialo „Draugai“ kūrėjų Davido Krane‘o ir Martos Kauffman. Dabar jau per penktą dešimtį perkopusių scenarijaus autorių duetas sukūrė visų laikų mėgstamiausią situacijų komediją. Serialo tikslas buvo atskleisti jaunų, nepriklausomų žmonių problemas ir tarpusavio santykius pasitelkiant išraiškingus charakterius ir subtilų humorą. Abu scenarijaus autoriai atvirauja nesitikėję tokios sėkmės.