„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Kelionių agentūra pavogusi šokėjos nuotrauką reklamavo flamenko Tenerifėje: užvirė ginčas dėl atlygio

Aistringa, atsidavusi ispaniškiems ritmams, paskendusi flamenko sūkuryje – būtent tokia nuotraukoje užfiksuota šokėja Sandra Domingo reklamavo kelionių agentūros siūlomą pramogą Tenerifėje į flamenko šou. Tik štai svarbi detalė – pati šokėja apie tai nieko nežinojo: kelionių organizatorius „Novaturas“ be Sandros žinios naudojo jos atvaizdą reklamai.
Sandra Domingo
Sandra Domingo / Šokio teatro „Sandra Domingo“ nuotr.

Praėjusių metų spalį Sandrą Domingo pasiekė netikėtos nepažįstamų žmonių žinutės – jie klausė, ar ši tikrai žada savo flamenko šou programą rodyti Tenerifėje. Iš pradžių nustebusi šokėja nesuprato, apie ką kalba. Tačiau tuomet pamatė, kad jos nuotrauka be žinios „puikuojasi“ kelionių agentūros „Novaturas“ puslapyje.

Sandrai susisiekus su „Novaturo“ generaliniu direktoriumi Linu Aldoniu ir įmonės teisininke Gražina Noreike, nuotrauka buvo skubiai pašalinta. Visgi Sandrai paprašius atlyginti už pardavimams naudotą jos atvaizdą, įmonės atstovai ėmė ją ignoruoti.

„Nuo lapkričio pradėjome bendrauti su jų teisininke, to paties mėnesio gale išsiunčiau paskutinį laišką, kuriame nurodžiau, kokio atlygio tikėčiausi. Į laišką ji neatsakė, bet aš galvojau, kad įmonė gal labai užimta kalėdiniu laikotarpiu, tad neskubinau. Vėliau jiems priminiau, kad negavau atsakymo į elektroninį laišką, tačiau vėlgi nesulaukiau jokių žinių. Nežinau, ar ignoravo, ar neturėjo laiko, kada atsakyti“, – 15min kalbėjo flamenko šokio teatro „Sandra Domingo“ įkūrėja.

„Novaturo“ reklama su Sandros Domingo nuotrauka
„Novaturo“ reklama su Sandros Domingo nuotrauka

Sandra teigė, kad be jos žinios ir sutikimo „Novaturo“ panaudota nuotrauka buvo padaryta daugiau nei prieš penkerius metus sostinės Šv.Kotrynos bažnyčioje vykusio tarptautinio flamenko festivalio metu. Būtent dėl to kyla dar vienas klausimas – kiek laiko šis kadras galėjo būti kelionių organizatoriaus puslapyje be leidimo.

„Jie pardavinėjo bilietus pateikdami ne būsimo pasirodymo vaizdinę medžiagą, o nuotrauką, kurioje aš šoku sostinės bažnyčioje... Jie tikslingai pasinaudojo mano atvaizdu ir sceniniu įvaizdžiu neatlygintinai savo pardavimams skatinti“, – 15min teigė šokėja.

Sandrą Domingo itin papiktino tai, kad tokia didelė įmonė taip atsainiai renkasi nuotraukas reklamuodama savo produktus: „Tikriausiai pagooglino ir laisva ranka pasiėmė...“

Todėl šiuo atveju, šokėja sako, paprasto atsiprašymo čia tikrai nepakaks. „Keista, jog jie mano, kad atsiprašymo užtenka. Vadovaujantis tokia pat logika, gal tuomet ir aš galiu „Novaturo“ generalinio direktoriaus atvaizdą naudoti savo spektaklių afišose? Juk jeigu aš taip pasielgčiau, nemanau, kad užtektų tik atsiprašymo“, – piktinosi Sandra.

Regimanto Žukausko nuotr./Sandra Domingo
Regimanto Žukausko nuotr./Sandra Domingo

Šokėja prisipažino, kad į tokią situaciją patenka jau ne pirmą kartą. Prieš kelerius metus jai teko skambinti į kitą kelionių agentūrą, kuri savo paslaugoms naudojo lygiai tą pačią nuotrauką.

Susidomėjus 15min, prasidėjo derybos

Kai prieš kelias dienas į 15min redakciją kreipėsi Sandra Domingo, žurnalistai susidomėjo šia istorija ir paprašė kelionių agentūros atstovų paaiškinti, kodėl jie savo reklamai naudojo šokėjos atvaizdą be jos žinios. Iškart po to „Novaturo“ atstovai susisiekė su pačia S.Domingo ir atnaujino dialogą.

„Man pirmadienį ryte paskambino „Novaturas“ ir tikino, kad jau kurį laiką bandė su manim susisiekti... Paprašiau, kad jie nejuokautų. Tuomet jie bandė pasiūlyti kelionės nuolaidą, bet negi aš dabar turiu tapti jų pirkėja... Tada jie paklausė, ar būtų galima sutarti dėl nuolaidos kompensacijai, bet aš paprašiau, kad jie man iš pradžių pateiktų pasiūlymą. Po kiek laiko aš jį gavau, bet dabar esu užsiėmusi ir dar galvoju, ar sutikti. Jie pasiūlė žymiai mažesnį atlygį. O aš jį ne iš piršto laužiau – pasitariau su modelių atrankos agentūromis“, – pasakojo Sandra Domingo.

Renatos Apanavičienės nuotr./Sandra Domingo
Renatos Apanavičienės nuotr./Sandra Domingo

Nors Sandra prašė klausimais dėl šios istorijos bendrauti raštu, įmonės teisininkė Gražina Noreikė norėjo tartis telefonu.

„Teisininkė mane bandė įtikinti, kad aš per didelės kompensacijos prašau, nes neva jie paprastai nuotraukas perka iš kažkokios sistemos, kur jos kainuoja po dolerį. Bet čia juk lyginami skirtingi dalykai, aš kreipiausi dėl to, kad mano atvaizdą be sutikimo naudojo. O negana to, juk tai dar yra klaidinanti reklama, ką jau kalbėti apie pačios nuotraukos autorines teises...

Taip pat jie tikino, kad nuotrauka internete išbuvo labai trumpai ir jie jokio pelno iš to negavo. Pasak jų, labai mažai žmonių šį pasiūlymą išvis galėjo matyti, nes jis buvo ne prie pagrindinių paslaugų. Bet iš tikrųjų matė visi, kurie norėjo skristi į Tenerifę – tą flamenko šou atrakciją visada pasiūlo prieš perkant kelionę“, – kalbėjo S.Domingo.

Šokėjos manymu, kelionių agentūra netinkamai žvelgia į šią susidariusią situaciją – vertina ne pagal tai, kad pažeidė jos teisę į atvaizdą, o pagal nuotraukos autorystę, kuri šiaip jau net nėra žinoma – nei pati Sandra, nei bažnyčioje vykusio flamenko renginio organizatoriai fotografo neprisimena.

„Kelionės agentūros teisininkė dar bandė mane įtikinti, kad aš iš viso galiu nieko negauti, ir pateikė kažkokį sakinį apie autorinių teisių direktyvą. Bet pasidomėjusi sužinojau, kad man pateikė tik sakinį, ištrauktą iš konteksto... Juk šiaip mes galėtumėme būti du nukentėję asmenys – aš, kurios atvaizdas panaudotas, ir fotografas, kuris darė tą nuotrauką. Bet „Novaturas“ man taiko tik autorių teisių direktyvą...“ – pasakojo Sandra Domingo.

Regimanto Žukausko nuotr./Sandra Domingo
Regimanto Žukausko nuotr./Sandra Domingo

„Novaturas“: tai – išimtinis atvejis

15min susisiekus su kelionių agentūra „Novaturas“, rinkodaros projektų vadovė Dovilė Zapkutė tikino, kad tokia situacija jiems nutiko pirmąsyk.

„Minima situacija yra išimtinis atvejis, įvykęs per neapdairumą. Nuotrauka buvo pašalinta nedelsiant, kai buvome apie tai informuoti. Nepaisant visko, labai apmaudu, kad taip įvyko ir mes nuoširdžiai atsiprašome nuotraukos autoriaus. Su nuotraukos autoriumi yra bendraujama dėl kompensacijos ir kol nėra pasiektas bendras, abi puses tenkinantis susitarimas, būtų nekorektiška jį komentuoti“, – 15min sakė Dovilė Zapkutė.

LATGA: šokėja turi teisę reikalauti kompensacijos

15min kreipėsi į asociaciją LATGA vizualiųjų menų poskyrio vadovę Gabrielę Naprušienę. Pasak specialistės, minėtoje situacijoje yra du nukentėję asmenys – fotografas ir pati šokėja, galintys prašyti atlygio.

„Savaime suprantama, kad nuotraukos autorius turi visas išimtines teises nuotraukos, kurią sukūrė. Tai reiškia, kad niekas be jo leidimo to kadro panaudoti negali – kelionių agentūra savo reklamai pasiimti nuotraukos irgi negali. Šiuo atveju, yra pažeidimas, todėl autorius turi teisę gauti autorinį atlyginimą. O be to, jei reklamoje nebuvo nurodyta dar ir autorystė, tai yra straipsnis dėl asmeninės neturtinės teisės, dėl kurios jis irgi gali reikalauti kompensacijos“, – kalbėjo G.Naprušienė.

Dėl pačios Sandros atvaizdo panaudojimo galioja jau kiti įstatymai. „Tai yra žmogaus teisė į savo atvaizdą, nebe autorinė teisė. Teisė į atvaizdą yra nustatyta Civiliniame kodekse, Visuomenės informavimo įstatyme, Reklamos įstatyme... Visi jie gina žmogaus teisę į savo atvaizdą. Jeigu nuotrauka yra naudojama komercijai, visur yra rašoma, kad žmogaus sutikimas privalo būti. Todėl manau, kad ši teisė buvo pažeista ir žmogus gali reikalauti kompensacijos.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“