„Drag“ renginių koordinatorė ir prekės ženklo „Balaganza“ vadybininkė Vytautė Strumilaitė sako, jog idėja sukurti tokį vaizdo įrašą kilo dėl to, jog Lietuvoje žmonės vis dar mažai žino apie šią kultūrą ir jos istoriją.
„Lietuvoje ši kultūra vis dar yra labai jauna ir tik besivystanti. Net jeigu žmonės ir yra girdėję, kas yra „drag“, pastebime, jog visuomenėje ši sąvoka neretai vis dar yra apipinta įvairiausių mitų, stereotipų, vyrauja nemažai klaidinančios informacijos. Manau, kad dėl to, jog garsiai apie ją Lietuvoje kalbama nedaug, žmonėms dažnai nežino, kokios normos ar reiškiniai vyrauja šioje kultūroje“, – sako Vytautė.
„Būtent todėl, kad žmonės galėtų iš arčiau susipažinti, savo akimis „pačiupinėti“ ir patys susidaryti nuomonę, kas yra „drag“, kartu su muzikos atlikėju Tomu Alenčiku nuo rugsėjo pradėjome organizuoti labai sėkmingus kasmėnesinius „drag“ šou renginius „Soho“ klube Vilniuje“, – pasakoja Vytautė.
Tačiau renginių organizatorė teigia, jog nori ne tik kurti „drag“ kultūrą Lietuvoje ir suteikti šio meno atlikėjams erdvę pasirodyti, bet ir apie šią kultūrą Lietuvai kalbėti plačiau, daugiau ir dažniau. „Todėl visada stengiamės bei ieškome progų kalbėti apie tai, kas svarbu, pasakoti žmonėms istorijas ir supažindinti su ja kuo daugiau žmonių. Ši kultūra iš tikrųjų gali būti labai įkvepianti“, – dalijasi Vytautė.
„Drag“ Mamos – tai tik vienas iš šios kultūros reiškinių, kurio susiformavimui didelę įtaką turėjo diskriminaciniai Queer kultūros sunkumai septintajame–aštuntajame dešimtmetyje. Būtent šiuo laikotarpiu Junginėse Amerikos Valstijose stipriai išpopuliarėjo „Drag House“ (liet. „drag“ namų) kultūra, kuomet jau patirties turinčios „drag“ karalienės, vadinamosios „drag“ mamos, priglausdavo ir „drag“ amato mokydavo jaunus, šia meno sritimi užsiimti norinčius ir dažnai iš namų išvarytus homoseksualus.
Kadangi tokių situacijų šiandieniniame pasaulyje pasitaiko vis mažiau, galima sakyti, jog ir „drag“ mamos sąvoka adaptuojasi bei įgauna kitokių prasmių. Tačiau nepaisant nieko, ir šiandien pradedančiajam „drag“ meno atlikėjui reikalingas emocinis palaikymas, kurį geriausiai jam gali suteikti „drag“ mama.
Paklausta, ar „Balaganza“ galima vadinti namais, Vytautė atsakė, jog apie tai negalvojo ir niekada to neįvardijo, bet pripažįsta, jog šie renginiai iš tiesų labai suartino dažniausiai „Soho“ scenoje pasirodančias karalienes. „Kol kas man žinomas oficialus „Drag House“ yra vienas, kurio pavadinimas – „House of Saiko“, – dalinasi Vytautė.
„Drag“ mamos ir biologinės mamos nėra tas pats, tačiau pagrindinė jų misija ir atsakomybės skiriasi nedaug. Jauniems ir tik pradedantiems „drag“ atlikėjams jos iš tiesų atlieka tarsi mamos pareigas – suteikia emocinę paramą, palaikymą, padeda formuotis atlikėjo asmenybei, moko „drag“ kultūros subtilybių ir dalijasi savo išmintimi. Jos yra tarsi mentorės jauno „drag“ kūrėjo kelyje.
Kviečiame pažiūrėti trumpą vaizdo įrašą, kuriame „drag“ karalienės Vanda Saiko, Aura bei Hime Umiko Saiko sveikina savo „drag“ mamas ir dalijasi asmeninėmis istorijomis.