Menininkams skanduojant „No Culture, No Future“, M.Mikutavičius mano kitaip: „Tai veidmainiškas lozungas“

Pastaruoju metu ypač populiarėjant feisbuko rėmeliui „No Culture, No Future“, atlikėjas Marijonas Mikutavičius pasidalijo kitokia nuomone. Nors daugelis kultūros atstovų tokiu būdu bando atkreipti dėmesį į menininkų padėtį sudėtingu pandemijos laikotarpiu, M.Mikutavičius į situaciją siūlė pažiūrėti giliau ir suprasti įrašo kontekstą.
Marijonas Mikutavičius
Marijonas Mikutavičius / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Pastaruoju metu kultūros atstovai vis dažniau užsideda populiarėjantį feisbuko rėmelį „No Culture, No Future“ (liet. Nėra kultūros – nėra ateities). Vis dėlto dainininkas Marijonas Mikutavičius mano kitaip: ar tikrai meno industrijos atstovai yra patys svarbiausi kuriant bendrą ateitį?

„Greičiausiai susilauksiu kontratakų iš dalies bičiulių, bet abejingai ir net įtariai žiūriu į deklaraciją „No Culture, No Future“. Vien todėl, kad nemėgstu apokaliptinių pareiškimų, o tuo labiau, kai jie neparemti jokiais tyrimais ar įrodymais.

Skambusis „No Culture, No Future“, matyt, atėjo iš tokio pat pavadinimo kanadiečio Simono Brault knygos, kurioje jis teigia, jog prieiga prie visokiausių menų yra ne tik žmonijos teisė, bet ir būtinybė. Nuoširdžiai prisipažįstu, kad knygos dar neskaičiau, o tik dabar radau gūgle, bet galiu lažintis, kad jos neskaitė ir absoliuti dauguma užsidėjusių lozungą, tad čia mes su vienodomis kortomis.

Greičiausiai susilauksiu kontratakų iš dalies bičiulių, bet abejingai ir net įtariai žiūriu į deklaraciją "No Culture,...

Posted by Marijus Mikutavicius on 2021 m. vasario 19 d., penktadienis

Pirmiausia, nesiginčysiu su kultūros biurokratu Simonu, kad civilizuotoje šalyje menai ir kūryba (o šiame kontekste „kultūra“ reiškia būtent tai) tikrai yra TEISĖ ir gali būti BŪTINYBĖ. Kaip nesiginčyčiau, kad ir šaudymas iš lanko ar senių besmegenių lipdymas gali prisidėti prie asmenybės tobulėjimo. Tačiau „No Culture, No Future“ yra visiškai kito lizdo paukštis, kurį reikėtų vertinti kaip klikbaitinę antraštę ir nieko daugiau“, – rašė M.Mikutavičius.

Anot jo, panašiais toli siekiančiais pareiškimais žmonija liūliuojama per amžius, paprastai kažkurioms visuomenės grupėms siekiant ar ginant savus interesus. Kaip rašė dainininkas, lygiai taip pat mes jau girdėjome, jog ateities nėra be religijos, be komunizmo ar fašizmo, be naujo telefono, be valstiečių ar konservatorių, be lito, be bankų ar be alkoholio degalinėse.

„Nors, tiesą sakant, yra tik keli dalykai, be kurių visų mūsų žmogiška ateitis tikrai miglota – be maisto, be vandens ir lopinėlio žemės.

Pirmiausia, niekaip nėra įrodyta, kad menai kažkokiu būdu sukuria žmonijos ateitį ar jų nebuvimas ją atima. Kažkaip, nei tapytojai, nei baleto šokėjai, nei kompozitoriai, jokie visuotinai pripažinti šedevrai Žemėje neišnaikino karų, išnaudojimo, bado ir niekšybių. Na ir kas, kad koks H.Geringas buvo toks tapybos mylėtojas.

Kas, kad Stalinas rašė eilėraščius, o Neronas grojo lyra? Pagaliau, ar urviniai žmonės savo ateitį labiau kūrė ant sienų anglimi piešdami antilopes ar, visgi, jas sumedžiodami?

Antriausia – net jeigu šiuolaikiniame pasaulyje ir yra DIDŽIŲJŲ, kurių indėlis kultūrai visuotinai pripažintas kaip vertingas ir globotinas po kokios nors Kultūros ministerijos sparneliu, tai, pripažinkime sau, kad daugelis mūsų kuriančiųjų kūryba užsiėmėme ne garantijų ieškodami, o todėl, kad esam taip sutverti.

Nerijus ir Gintarė nuotr./Marijonas Mikutavičius
Nerijus ir Gintarė nuotr./Marijonas Mikutavičius

Gal tik Juozas Statkevičius gali kartoti, kad visą gyvenimą dirbo Tėvynei, bet kiti, kuklesni ir labiau sąžiningi, tyliai pripažinkime, kad kuriame ne todėl, kad šalis be mūsų neišgyventų, o todėl, kad be kūrybos neišgyventume patys. Tad iš to išplaukia:

Trečiausia - – šūkis „No Culture, No Future“ yra nieko nesakantis, korektiškas ir veidmainiškas lozungas, po šlykščia šilto pieno plėvele pakišantis labiau žemiškus ir konkrečius rūpesčius. Kitaip nei visa šalis, meno, kultūros, popso ir visi kiti laisvieji paukšteliai karantine sėdi ne nuo gruodžio, o nuo rugsėjo. Dėl veiklos pobūdžio, net į pogrindį negali nueiti. Sėdi tyliai, nes būdami gana empatiški, supranta, jog nėra patys svarbiausi.

Būdami gana biedni, supranta, jog neturi įtakos. Būdami gana negausūs supranta, kad yra nepastebimi. Būdami dideli individualistai supranta, kad neturi jokios organizacijos, kuri juos gintų. Būdami savo sėkmės įvaizdžio įkaitais supranta, kad kažkaip nelygis skųstis. Būdami susiskaldę supranta, jog neturi jokių svertų kažkuo pagrasinti. Pagaliau, būdami gana kultūringi, rašinėja tas iš piršto laužtas abstrakcijas apie kultūrą.

Ir aš labai gerai tai jaučiu, nes esu vienas iš jų. Aišku, lyginant su daugeliu, man pasisekė kur kas labiau, kadangi prekiaudamas ginklais ir narkotikais dar turiu šalutinių pajamų ir nepretenduoju į jokią valstybės paramą. Bet jeigu reikėtų rašyti tą feisbukinį lozungą, atspindintį visą situaciją, tai jis būtų ne „No Culture, No Future“. Jis būtų trumpesnis ir nuoširdesnis – „Užsip**au“, – skambiai įrašą užbaigė dainininkas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis