Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2019 04 02 /2019 04 03

„Seksualią barmenę“ reklamavęs sostinės restoranas vietoj klientų sulauks nekviestų svečių

Lietuviška patarlė „Žodis – ne žvirblis“ žinomai sostinės vegetariško maisto kavinei „Balti drambliai“ nuo šiol turės kitą prasmę. Jų kiek keistoka komunikacija socialiniuose tinkluose ateityje tikriausiai taps puikia pamoka konkurentams, o ir patiems seksistinio pobūdžio pokštai gali ne juokais atsirūgti. Netinkama komunikacija garsiai pasipiktino ir nemažai žinomų žmonių.
Kavinė „Balti drambliai“
Kavinė „Balti drambliai“ / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

Vilniuje įsikūrusios kavinės „Balti drambliai“ komunikacijos nesėkmės istorija prasidėjo, kai kavinė savaitgalį pasidalijo savo darbuotojos nuotrauka, kurioje ji, pasipuošusi atvira, vakarine suknele, kviečia apsilankyti kavinėje. Nuotrauką lydėjo prierašas: „Šįvakar sexy Rūta už baro!“

Kaipmat po nuotrauka pasirodė pirmieji komentarai. Dalis žmonių kritikavo tokį įrašą paskelbusius kavinės paskyros valdytojus, kiti – tyčiojosi iš merginos. Dalis komentarų buvo ištrinti, tačiau visų nuostabai, įmonė ištrynė ne patyčias skatinančius, bet įmonę kritikuojančius pasisakymus.

Dar daugiau aistrų įplieskė kiek vėliau kavinės administratoriaus parašytas komentaras, kuriame teigiama, kad barmenei buvo liepta fotografuotis, nes kitaip jai bus sumažintas atlyginimas.

„Jei kalbant apie vakarykštę foto, tai barmenei pasiūlėm arba pusę algos nuimti, arba fotografuotis. Ji pasirinko būti išmintinga ir sexy“, – po nuotrauka komentavo kavinės paskyros valdytojas.

Socialinių tinklų nuotr. /Restorano „Balti drambliai“ įrašai feisbuke
Socialinių tinklų nuotr. /Restorano „Balti drambliai“ įrašai feisbuke
Socialinių tinklų nuotr. /Restorano „Balti drambliai“ įrašai feisbuke
Socialinių tinklų nuotr. /Restorano „Balti drambliai“ įrašai feisbuke

Tokie komentarai viešoje erdvėje sukėlė nemažą pasipiktinimą. Socialiniuose tinkluose nuotrauka dalijosi aktorė Emilija Latėnaitė, televizijos ir radijo laidų vedėja Živilė Kropaitė, žurnalistė Daiva Repečkaitė.

Socialiniame tinkle D.Repečkaitė suabejojo ar kavinė apskritai gali užtikrinti darbuotojų teises, saugumą ar lygias teises. Ji taip pat ragino visus nustoti lankytis šioje vietoje.

„Kai buvau studentė, vegetariškas restoranas Vilniuje „Balti drambliai“ buvo šauni vieta pavalgyti ir susitikti su draugais. Dabar ją valdo grubūs išnaudotojai. Tam, kad pritrauktų dėmesį, jie fotografuoja darbuotojų kūnus, trina kritiškus jiems komentarus, bet palieka užgaulius vyrų juokelius („Kiek valandai?“).

Aš nemanau, kad šioje vietoje apkritai kam nors yra įdomus darbuotojų saugumas, gerovė ir lygios galimybės. Kažkas buvo padaręs ekrano kopiją, kurioje restorano FB paskyros valdytojo komentaras, jame jis teigė: „Liepėme jai pasirinkti – arba ji pozuoja seksualiai nuotraukai, arba per pusę nurėšime jos algą.“ Metas šią vietą įtraukti į juodąjį sąrašą ir paskelbti boikotą“, – socialiniame tinkle rašė D.Repečkaitė.

Vėliau ji savo komentarą papildė keliais sakiniais, kuriuose teigė, kad kavinę valdanti įmonė visiems yra žinoma ne tik kaip mokanti mažus atlyginimus, bet ir vėluojanti tai daryti: „Papildymas, kuriame rėmiausi vienu iš komentarų: ši vieta visiems puikiai žinoma dėl to, kad moka mažus atlyginus ir nuolat vėluoja tai padaryti. Dėl to darbuotojams labai sunku laiku mokėti už būsto nuomą. Atsižvelgus į šias sąlygas, laisvo pasirinkimo klausimas šioje įstaigoje pasidaro nebeaktualus.“

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Kavinė „Balti drambliai“
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Kavinė „Balti drambliai“

Panašu, kad šį socialinėje erdvėje nuvilnijusį triukšmą kavinė prisimins ilgam. 15min susisiekus su Valstybine darbo inspekcija, jos atstovė Marija Čereškevičiūtė patikino, kad reaguodama į viešojoje erdvėje gautą informaciją inspekcija atliks įmonės patikrinimą.

Taip pat ji atkreipė dėmesį į tai, kad pati darbuotoja gali kreiptis į inspekciją dėl neturtinės ar/ir turtinės žalos atlyginimo, jei mano, kad darbdavys paskelbė viešoje erdvėje nekorektišką komentarą jos atžvilgiu arba kitaip pažeidė jos darbo teises.

„Darbdavys neturi teisės vienašališkai mažinti darbuotojo darbo užmokesčio be jo sutikimo, taip pat negali mažinti darbo užmokesčio už nesutikimą fotografuotis“, – 15min teigė Valstybinės darbo inspekcijos Komunikacijos skyriaus vedėja M.Čereškevičiūtė.

Atstovės teigimu dėl „Baltus dramblius“ valdančios įmonės „Pietryčių srautas“ nuo 2018 metų sausio mėnesio yra gauti 2 prašymai nagrinėti darbo ginčus bei atlikti 3 inspektavimai.

Vis dėlto viešųjų ryšių ekspertas Arijus Katauskas mano, kad organizacijos pasirinkta forma nėra klaida ar neapgalvotas žingsnis. Apžvelgdamas jau kelis mėnesius feisbuko puslapyje vykdomą komunikaciją, ekspertas įsitikinęs, kad tai buvo numatyta strategija, tačiau nesuplanuoti padariniai.

„Jeigu pasižiūrėtume į pačią žinutę, kalbėseną, rašymo stilių, akivaizdu, kad rašė ne bet koks restorano vadybininkas ar asistentas, o aukštas pareigas turintis asmuo. Nenumatyti, kad tokio pobūdžio komunikacija gali sulaukti neigiamų reakcijų, būtų labai keista. Žinoma, negalima atmesti, kad daug dalykų daroma iš kvailystės, o ne strateginio mąstymo, bet vis tik esu linkęs manyti, kad bent jau kai kurie žingsniai buvo suplanuoti“, – sako A.Katauskas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Arijus Katauskas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Arijus Katauskas

Eksperto nuomone, nusprendusi žaisti rizikingą komunikacinį žaidimą, organizacija ne iki galo numatė padarinius.

„Jie ir anksčiau yra ne kartą priėmę drąsius komunikacinius sprendimus, skelbėsi įnešę naują virtuvę į Lietuvą, todėl man tai suponuoja išdavą, kad jie žino, ką daro. Žino komunikacijos galią, bet nenumanė, ką reiškia netinkamas kalbėjimas.

Seksistinės temos XXI a. neturėtų būti net bendrovės mąstymo lauke, nekalbant apie komunikacijos strategiją. Akivaizdu, kad jų pasirinkta komunikacija greitai išaugo į konfliktą, kuris buvo netikėtas ir pačiai organizacijai“, – pastebi A.Katauskas.

Rizikingą komunikaciją rinkosi ir restoranas „Keulė rūkė“, kadaise pomidoru padažu aptaškę maldaknygę, „agresyviai“ komunikuoti nusprendė ir žiurkę sudeginusi politikė. Tokie žingsniai, anot eksperto, sulaukia išties žymiai didesnio susidomėjimo nei tradicinė komunikacija, tačiau padariniai yra skaudesni.

„Finale už tokią agresyvią komunikaciją dažniausiai tenka sumokėti, nes apskaičiuoti, kaip sureaguos į vieną ar kitą dalyką, yra beveik neįmanoma. Manau, kad ir „Baltų dramblių“ situacijoje buvo bandoma apskaičiuoti, kaip baigsis ši situacija, bet noras pasiekti „viralą“ tokiais metodais niekada nepavyks“, – įsitikinęs ekspertas.

Ar įmanoma išbristi iš tokios komunikacinės krizės? „Prieš tai bendrovė turi sau labai aiškiai pasakyti, ar tai yra jų kultūros dalis, ar klaida. Ir turiu omenyje ne apie konkretų pasisakymą, o apie tokios nuomonės turėjimą. Jei tai yra jūsų kultūros dalis, gali atsiprašyti, tačiau tai neduos rezultatų, nes vis tiek vėliau ar anksčiau prisižaisi.

Ekspertas sako, kad restoranas po viešoje erdvėje kilusio sujudimo pajaus nesėkmingos komunikacijos pasekmes, jau šiuo metu feisbuke yra nemažai neigiamų komentarų, krito ir restorano reitingas.

„Baltų dramblių“ savininkas: „Komentarai buvo pašaipa apsimetinėjimui soc.tinkluose“

Antradienį 15min bandė susisiekti su „Baltų dramblių“ kolektyvu, tačiau įmonė savo atsakymą pateikė tik trečiadienį. Į pateiktus klausimus atsakė „Baltų dramblių“ savininkas Marius Letkauskas.

– Ko siekėte patalpindami socialiniame tinkle tokią nuotrauką su komentaru?

– Kaip ir visi, talpindami „postus“ feisbuke, dėmesio puslapiui.

– Kieno mintis buvo parašyti tokį įrašą?

– Viso tuo metu buvusio bare kolektyvo

– Kaip vertinate kalbas, kurios kilo po šios nuotraukos įkėlimo?

– Įprasta žmonių reakcija. Kadangi žmonės skirtingi, tai ir reakcijos skirtingos. Mano komentaras draugams ir pažįstamiems po poros dienų: „Jeigu visi arba dauguma komentarų būtų teigiami, mums reiktų susimąstyti apie savo protinę būklę“.

– Ar tiesa, kad merginai pareiškėte, jog jei nesifotografuos, sumažinsite jai algą per pusę?

– Jei tai būtų tiesa, mes gyventumėme atsilikusioje šalyje ir patys būtumėme atsilikę.

– Galbūt visi šie komentarai buvo reklamos dalis?

– Komentarai ir atsakymai buvo pašaipa iš visuomenėje išvešėjusio tarnavimo feisbuko reitingui ir soc.tinkluose apsimetinėjo daug geresniais, tyresniais nei esame. Tai tas pats, kaip Vilniaus sankryžose žmonės eina per perėją degant raudonai (juk niekas nemato), o po to feisbuke moralizuoja kitus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos