Ž.Kropaitei – valyklos akibrokštas: „vyriško tipo“ moteriški marškiniai išjudino rožinio mokesčio problemą

Žurnalistę ir rašytoją Živilę Kropaitę papiktino nemaloni situacija drabužių valykloje. Dėl jos žinoma moteris svarsto kreiptis ir į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą.
Živilė Kropaitė
Živilė Kropaitė / Asmeninio archyvo ir Scanpix nuotr.

Socialiniame tinkle „Facebook“ Ž.Kropaitė aprašė ją nemaloniai nustebinusią situaciją drabužių valykloje „Paulini“. Žurnalistė nunešusi savo marškinius į valyklą sužinojo, kad turės sumokėti dvigubai daugiau nei tikėjosi. Pasirodo, moteriškų marškinių valymas kainuoja du kartus daugiau nei vyriškų.

Įrašu ji sutiko pasidalinti ir su portalo Žmonės.lt skaitytojais.

„Ateinu į valyklą, priduodu kelias poras „vyriško tipo“ moteriškų marškinių.

Kainą priskaičiuoja 3.90 už vienetą.

– Hmm, programėlėje mačiau vyr marškiniai kainuoja 1.90, – sakau.

– Čia moteriški – užsegimas kitoj pusėj, – paaiškina priėmimo punkto darbuotoja.

– Ačiū, tai užsisakysiu per programėlę ir tada priduosiu.

Kadangi neprieštarauja, tai netenka klausyti jai moralo apie tai, kaip moterys ir buity daugiau visko aprėpia, ir mažiau statistiškai uždirba, ir daugiau su vaikais būna bei daugiau joms „priklauso“, ir daugiau jų grožio reikalai kainuoja.

Ir… jų marškinių valymas, identiškos sudėties, kainuoja dvigubai brangiau! Nes susegimas kitoje pusėje. Kąą?

Neabejoju, kad kas nors jau yra tuo piktinęsis. Bet dar kartą: what!??????

Nuotraukoje atsitiktiniai marškiniai ir aš“, – rašė Ž.Kropaitė.

Po įrašu netruko pasipilti draugų ir sekėjų komentarai. Jie tikino, kad su tokiu atveju susiduria ne pirmą kartą.

Įrašą pakomentavo ir Lietuvos žmogaus teisių centro direktorė Jūratė Juškaitė. Ji teigė, kad tai vadinama „rožiniu mokesčiu“ ( anglų k. pink tax ), kai moterims už paslaugas tenka mokėti brangiau nei vyrams.

„Tai vadinama pink mokesčiu. Dažnai sunkiai įrodomas, nes gamintojai ir paslaugų teikėjai manipuliuoja tik jiems prieinama informacija ir, pavyzdžiui, rožine spalva nudažę tuos pačius skutimosi peiliukus, juos parduoda ženkliai brangiau, sakydami, kad neva kažką ten special įdėjo. Labai rekomenduoju parašyti skundą Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai, paaiškinti aplinkybes ir nurodyti įmonę. Padarysi gerą darbą visoms mums“, – komentavo J.Juškaitė.

Paklausta ar planuoja kreiptis į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą, Ž.Kropaitė portalui Žmonės.lt teigė, kad svarsto tai daryti.

„Dar nežinau, planuoju turbūt“, – Žmonės.lt sakė garsi žurnalistė.

Ji teigė, kad apie šią drabužių valyklą girdėjo ir daugiau kritiškų atsiliepimų.

„Sesė pasakojo, kaip atnešė į šią valyklą paltą už 13 eurų, o ten pasakė, kad tai žieminis paltas, kurio valymo kaina 21 euras. Tai čia ne "pink mokestis", bet nei šis nei tas...Kas yra tas žieminis paltas? Kas čia per kriterijus?“, – svarstė Ž.Kropaitė.

Portalui Žmonės.lt drabužių valyklos „Paulini“ direktorius Paulius Slavinskas paaiškino, kodėl vyriškų ir moteriškų marškinių valymo kaina skiriasi.

„Robotizuotą vyriško tipo (modelio, sukirpimo) marškinių lyginimo paslaugą pirmieji Lietuvoje pradėjome teikti prieš 11 metų. Šis produktas sukurtas tiek moterims, tiek vyrams, siekiant padėti taupyti laiką ir pinigus. Robotizuotas lyginimo sprendimas leido ženkliai sumažinti paslaugos kaštus, nes toks marškinių lyginimas užtrunka iki 2 min. ir yra atliekamas ant specialaus manekeno. Šiuo pasiūlymu labai dažnai naudojasi ir moterys, ir vyrai atnešdami į valyklą vyriško tipo marškinius. Tokio tipo marškiniai mūsų valyklose sudaro 95-96 proc. visų gaunamų valyti ir lyginti marškinių.

Tuo tarpu moteriško tipo ir pasiuvimo marškiniai (tokie marškiniai sudaro 4-5 proc. nuo visų marškinių), turintys papildomų puošnių detalių (kišenėlių, raukinių ir kt.), įliemenuoti, platesnėmis ar pūstomis rankovėmis arba nedidelio dydžio gali būti lyginami tik rankiniu būdu, taip užtikrinant kokybę ir tausojant audinį. Toks lyginimas užtrunka iki 20 min. Būtent šis laiko kaštų skirtumas ir sudaro paslaugos kainos skirtumus.

Džiaugiamės, kad ši diskusija vyksta, nes visada siekėme, kad mūsų teikiamos paslaugos atlieptų visų mūsų klientų poreikius ir būtų aiškiai suprantamos ir prieinamos visiems. Siekdami dar aiškesnės komunikacijos, savo kainoraščiuose aiškiai nurodysime, kad speciali kaina (1,90 eur) taikoma visiems klientams, kurie atneša būtent vyriško tipo (modelio, sukirpimo) marškinius, nesvarbu, ar juos dėvi moteris, ar vyras, kad ateityje niekam dėl to neklitų papildomų klausimų“, – portalui Žmonės.lt komentavo P.Slavinskas.

Kas yra rožinis mokestis?

„Swedbank“ Finansų instituto ekspertė Justina Bagdanavičiūtė 15min teigė, kad tyrimai atskleidžia, jog už panašius produktus ar paslaugas moterys moka vidutiniškai 7 proc. daugiau nei vyrai. Šis reiškinys vadinamas „rožiniu mokesčiu“.

Dažniausi to pavyzdžiai – asmeninės higienos prekės, drabužiai ir aksesuarai.

„Interneto parduotuvių bei paslaugų tiekėjų kainų analizė parodė, kad ne tik moterims skirti rožiniai skustuvai ir šampūnai gali būti brangesni už mėlynus, skirtus vyrams“, – komentavo J.Bagdanavičiūtė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis