Dubingių 690-ojo gimtadienio proga VIII-asis Dubingių muzikos festivalis dovanoja ypatingų emocijų. Šiemet klausytojų laukė staigmena – atlikėjos Ramintos Naujanytės – Bjelle muzikinės kompozicijos premjera „Barboros malda“. Koncertui pasirinkta erdvė – Dubingių bažnyčia – pasirodymui suteikė ypatingą atmosferą. Pasak atlikėjos, ši erdvė, turinti ypatingai gerą akustiką, leido sukurti unikalią patirtį tiek jai pačiai, tiek klausytojams.
„Dubingiuose jaučiausi labai gerai, bažnyčios erdvė buvo pripildyta ypatingos atmosferos. Pasiruošti koncertui padėjo puikus garso ir apšvietimo specialistas, tad vakaro sutemose skęstantys bažnyčios skliautai kūrė mistikos aurą“, – koncerto emocijas prisimena R.Naujanytė-Bjelle.
Muzikinė premjera buvo ruošiama ypatingai progai. Dubingiai, šiemet paskelbti mažąja Lietuvos kultūros sostine, ir tai įkvėpė Bjelle sukurti muzikinę kompoziciją Barboros Radvilaitės tema.
„Festivalio organizatoriai davė mintį sujungti savo kūrybą su Barboros laiškais. Man pasirodė įdomu priimti šį iššūkį ir išsikėliau tikslą muzikos pagalba atvaizduoti Barboros asmenybę praeities ir šiuolaikybės tarpsnyje. Stengiausi suprasti, kaip Barboros situacija ir padėtis visuomenėje atrodytų šiuolaikiniame kontekste, kokiais garsais ji skambėtų“, – pasakojo atlikėja.
Įkvėpimo ji sėmėsi iš Barboros Radvilaitės gyvenimo, kuris ją sužavėjo moteriška stiprybe, negandų pilna ir itin sudėtinga, bet tyros meilės kupina istorija.
Netradicinis buvo ir pats muzikinio kūrinio atlikimo būdas. Bjelle pasitelkė modernias technologijas: „Klausytojams pristačiau nedažnai sutinkamą muzikos raiškos būdą – gestais valdomas sensorines pirštines. Programuodama gestus, elektroninius tembrus ir garsus galiu išreikšti gyvybingai ir improvizuodama“, – aiškina muzikos kūrėja.
Pasirodyme dalyvavo aktorė Jūratė Vilūnaitė, ji skaitė Barboros Radvilaitės laiškus, subtiliai perteikdama šios istorinės asmenybės jausmus.
„Gausiai susirinkusi publika pasirodymo klausėsi nuščiuvusi. Visi jautėmės tarsi dalyvautume moderniame spektaklyje, kur istorija susipina su šiuolaikiniu menu. Tai buvo labai įtaigus ir, net sakyčiau, hipnotizuojantis pasirodymas, vertęs išeiti iš komforto zonos. Bjelle meistriškai kūrė improvizaciją ir kaustė visų dėmesį nuo pirmų minučių.
Koncertui pasibaigus, norėjosi išlaikyti pauzę, pasilaikyti ir dar pabūti abiejų atlikėjų sukurtoje emocijoje. Bažnytinė aplinka, šiuolaikinės muzikos ir skaitomų tekstų sintezė nepaliko abejingų. Turėjome progą sudalyvauti istoriniame pasakojime, emociškai išgyventi Barboros Radvilaitės tragišką istoriją, susipynusią su lietuvišku archajiškumu ir folkloru, – savo įspūdžiais dalinasi viena Dubingių kultūros festivalio organizatorių Vaida Navickaitė.
Raminta Naujanytė-Bjelle toliau tęsia savo kūrybinį kelią ir planuoja naujus projektus – artėja naujo albumo išleidimas bei doktorantūros studijų pabaiga. „Barboros malda“ premjera tapo dar vienu ryškiu jos kūrybiniu eksperimentu, atskleidusiu istorijos ir novatoriško muzikos atlikimo jungties galimybes.