Velniškai sunku aprėpti nuo kur prasideda šis festivalis ir kiek slaptų vietų ar pramogų savyje talpina. Tai nėra vien tik muzikiniais šou apsiginklavusi kelių dienų šėlionė. Reiktų pradėti, matyt, nuo to, jog šis renginys kuriamas buvusio karinio oro uosto aplinkoje: buvę lėktuvų angarai paverčiami scenomis, vietoj pakilimo takų atsiranda parduotuvėlės ir maitinimo taškai, o grėsmingi tankai perdažomi žaismingomis spalvomis. Turbūt ne veltui „Hip-Hop Kemp“ savo šūkyje įvardijamas kaip festivalis su atmosfera.
Oficialiai tai trijų dienų renginys po atviru dangumi, tačiau jau kuris laikas festivalis turi nerašytą taisyklę – įžangą prieš formalų atidarymą. Daugelis svečių jau priprato būriuotis ir įsikurti dar kelios dienos iki starto. Ta proga organizatoriai pažėrė krūvą neįtikėtinų hiphopo muzikos vardų: Niujorko alternatyvaus skambesio atlikėją „Shabaam Sadeeq“, Los Andželo legendinį reperį „Ras Kass“ ar to paties miesto debiutuojantį atlikėją „PawzOne“. Ir tai tik dalis skambių atlikėjų bei profesionalių pasirodymų dar tik „apšildančiai“ festivalio aurai sukurti, kuomet veiksmas vyko tik vienoje iš buvusio aerodromo zonų.
Formalią festivalio pradžią visada lydi neeilinis šurmulys. Scenos jau būna suruoštos (kurių šįmet pateikė netgi 8-ias), pastatyta atskira pakyla breiko šokėjams, riedlentininkams sumontuota didžiausia rampa, norintiems pailsėti – nemenko ploto skaidraus vandens baseinas, maisto ir rūbų miesteliai pradeda zuiti atskiroje zonoje bei karts nuo karto praskrendantis sraigtasparnis (kuris taip pat kaip pramoga lankytojams) duoda ženklą, jog festivalis prasidėjo. Ir tai tikrai ne visos atrakcijos, kurias buvo galima patirti ar džiaugtis „Hip-Hop Kemp“ aplinkoje. Kita vertus esminė festivalio ašis sukasi apie muziką ir čia pakviestus pasaulinio lygio atlikėjus.
Ketvirtadienio muzikinius pasirodymus atidarė bene garsiausias Danijos hiphopo diskžokėjas „DJ Static“, kuris neapsiribojo vien tik plokštelių braižymo sugebėjimais ir ant scenos pasikvietė dar būrį repuojančių bičiulių. Šeši mikrofono meistrai ir vienas diskžokėjas užkūrė tikrą pirtelę, po kurios kiek sunkiau buvo prisitaikyti sekantiems artistams. Tačiau ilgą muzikinę patirtį sukaupę amerikiečiai „Cunninlynguists“ nenuleido kartelės ir su didžiausiu entuziazmu pristatė savo naują albumą bei taip pat nepašykštėjo publikai senų hitų.
Po šiokio tokio apšilimo pagrindinė scena buvo užleista skambiausiam festivalio svečiui – „CeeLo Green“. Išsirtine juoda sutana vilkintis muzikantas sukūrė didžiausią renginio šou. Subūręs devynių žmonių kolektyvą, išimtinai dominuojantį moteriškosios lyties atstovėmis, pažėrė savo hitų klonadą.
Sklandė gandas, jog keliasdešimt procentų festivalio auditorijos atvyko būtent dėl šio atlikėjo. Ir tai viso labo nebuvo vakaro kulminacija. Vienas žaviausių ketvirtadienio pasirodymų buvo pateiktas olandijos hiphopo atstovės „MC Melodee“. Mergina, kurianti kartu su Ispanijos muzikos prodiuseriais „Cookin’ Soul“ savo aranžuotėmis nukėlė į 80-ųjų pabaigos klasikinio hiphopo erą.
Paskutinis pirmosios dienos akcentas buvo Detroito iškylaus prodiuserio „Apollo Brown“ naujausias projektas „Ugly Heroes“. Griežto skambesio muzika sukomponuota su dviejų intelektualių reperių tekstais tapo tvirtu dienos užbaigimu.
Antroji diena – dar aktyvesnė
Antroji festivalio diena prasidėjo dar aktyviau. Nuo vidudienio startavo šokių „workshopai“, riedutininkų varžybos bei krepšinio mačai. Netrukus pagrindinę sceną vėlgi okupavo muzikantai. Penktadienio pavakary vienas po kito keitėsi tikrai verti dėmesio atlikėjai. Vieni iš jų – vokiečiai „Torch“ ir „Toni L“. Lietuviško kraujo turintis „Torch“ jau dvidešimt metų su savo kolektyvu aktyviai dalyvauja muzikinėje veikloje ir šis koncertas buvo solidaus jubiliejaus paminėjimas. Iškart po jų scena dalijosi vienas intelektualiausių Detroito reperių „Black Milk“.
Su grupe koncertavęs amerikietis neapsiribojo vien hiphopo žanro muzika ir pasirodymo metu taip pat įpynė soul, funk bei ritmenbliuzo aranžuočių. Tai buvo bene skambiausias ir skoningiausias festivalio pasirodymas. Įdomus „Hip-Hop Kemp“ renginio faktas tas, jog daugiau negu pusė čia atvažiuojančių lankytojų yra iš Lenkijos. Ne veltui tarp penktadienio pagrindinių pasirodančių atlikėjų buvo įpintas lenkas „O.S.T.R.“, kuris pristatė albumą su Kanados muzikos prodiuseriu „Marco Polo“. Šis šou iššaukė išskirtinį žiūrovų dėmesį. Pasirodo, kad nebūtinai pasaulinio lygio vardai priverčia didžiausias mases būriuotis prie pagrindinės scenos. Naująjį savo muzikinį leidinį pristatė net 8 metus tylėjusi Los Andželo trijulė „Dilated Peoples“.
Čekijon vykusių lietuvių ir čia buvusių vietinių gerbėjų tai buvo bene laukiamiausias pasirodymas, kuris tikrai pateisino visus užsibrėžtus lūkesčius. Buvo pateikti tiek nauji kūriniai, bet taip pat neapsieita be senų hitų; juolab, kad kiekvienas grupės narys turėjo savo išskirtinį solo išėjimą. Penktadienio vakaro vinis ir baigiamasis žodis buvo atiduotas hiphopo korifėjui iš Niujorko „KRS-One“. Retas kritikas, kuris paneigtų, jog be šio žmogaus hiphopo muzika būtų neatsiradusi, ar nukrypusi visai kitu keliu. Tikra klasika. Nors ir reperis atliko solo programą, pagal senas tradicijas sukvietė breiko šokėjus, kurie ant scenos kūrė hiphopo kaip subkultūros atmosferą. Festivalio pikui finišuoti geresnės alternatyvos ir negalėjo būti.
Nors jau daugelis spėjo atsikąsti muzikos ir pramogų, šeštadienis dar turėjo aibę muzikinių siurprizų ir neleido ilsėtis. Dar su šviesa prasidėjo triukšmingi koncertai, vienas kurių – „Dillon Cooper“ pasirodymas. Tai naujosios kartos reperis iš Bruklino (Niujorko) ir visi kaip susitarę laukė šviežio skambesio jo pasirodyme, tačiau pastarasis prisitaikė prie festivalio formato ir didžią dalį savo dainų atliko klasikinėmis 90-ųjų hiphopo aranžuotėmis.
Nepaisant to, vos devyniolikos metų atlikėjas sugebėjo nustebinti publiką savo ekstravagantiškais šokiais bei manieromis. Jaunimą keičia gyvos legendos ir ant scenos – „Back Moon“. Trijų narių grupė nukelia į devinto dešimtmečio Niujorką, primindami apie savo epinį albumą „Enta da Stage“. Negana to tai buvo neeilinis pasirodymas, nes visą laiką ant scenos talkino Čekų gyvos muzikos grupė „Champion Sound“. Pašėlusią sumaištį iškart savo pasirodymu užkūrė hiphopo sunkiasvoris tikrąją prasme – „Action Bronson“.
Atlikęs vos pusvalandžio trukmės pasirodymą vertė auditoriją šėlti pilnu pajėgumu. Neišvengta ir šou elementų. Atlikdamas vieną paskutinių kūrinių atikėjas sugebėjo susiplėšyti marškinėlius ir baigdamas pasirodymą sudaužyti mestą per petį mikrofoną. Festivalio finaliniam užbaigimui buvo parinkti du muzikiniai desertai – „Bizarre Ride 2 The Pharcyde“ bei jau Lietuvoje viešėję „ONYX“. Los Andželo legendinės grupės „The Pharcyde“ pagrindu suburtas projektas savo grojama muzika nukėlė beveik 20 metų atgal į klasikinio Amerikos vakarų pakrantės skambesio erdvę. Sinchroniniai šokiai ant scenos, hitais tapę kūriniai bei šiltas bendravimas su publika buvo viskas ko reikėjo pozityviam renginio akcentui. Kiek kitu formatu Los Andželo ketvertą keitė Niujorko duetas „ONYX“. Pastarieji nevengė griežtumo ir verbalinės agresijos, tačiau taip pat buvo pasitikti garsiausiomis ovacijomis.
Tai tik maža dalis apžvalgos to, kas vasaros pabaigoje vyksta Čekijos Hradec Karlovė miestelyje. Šią atmosferą reikia patirti ir pajausti gyvai. Džiugu, jog festivalis vis dar išlaiko aukštą kartelę ir su kiekvienais metais vis stiebiasi aukštyn. Rugpjūčio 21-23 dienomis vykęs renginys vis dar gali vadintis geriausiu hiphopo muzikos festivaliu Europoje. Su nekantrumu reikia pradėti laukti naujų vardų ir datų būsimo „Hip-Hop Kemp 2015“. Sekite naujienas www.hiphopkemp.cz ir galbūt kitais metais deleguosimės su dar didesniu lietuvių desantu.