Idėja, tapusi realybe
Sparčiu žingsniu augantis akordeono muzikos festivalis, šiemet dovanojęs keturis įsimintus koncertus klausytojams, užgimė visai neseniai – viso labo prieš metus. „Šis festivalis yra mano kūdikis“ – teigia Martynas Levickis, pabrėždamas šio renginio svarbą savo gyvenime.
TAIP PAT SKAITYKITE: Martyno Levickio kompozitorių kursai išaugo iki tarptautinio muzikos festivalio „Palendriai 2015“
Pasak atlikėjo, festivalio idėja gimė galvojant apie šiuolaikinės muzikos akordeonui kūrimo skatinimą. Martynas įstikinęs, kad nors šis instrumentas sukurtas beveik prieš 200 metų, jo potencialas yra atrandamas tik šiandien. Jaunas festivalis stengiasi aktyviai išnaudoti šią laisvą nišą, sukurdamas palankią terpę akordeono muzikos kūrėjams.
Gamtos grožiu ir rimtimi alsuojančiame Palendrių miestelyje praėjusiais metais buvo pradėtos organizuoti kūrybinės dirbtuvės kompozitoriams ir muzikantams. Tuomet, dar kiek nedrąsiai žengiant pirmuosius žingsnius tikslo link, į kursus buvo pakviesta keletas jaunų Lietuvos ir užsienio kompozitorių. Per kelias kursų dienas sukurti kūriniai, atlikti Šv.Benedikto vienuolyno bažnyčioje, atskleidė netikėtas akordeono galimybių ribas.
Vienuolyno rimtyje virė kūrybinis gyvenimas
Norinčiųjų dalyvauti teoriniuose ir praktiniuose užsiėmimuose netrūko. Devyni jauni ir perspektyvūs muzikos kūrėjai į Palendrius atvyko išskirtingų pasaulio kontinentų: Ispanijos, Švedijos, D. Britanijos, Serbijos, Latvijos, Lenkijos, Norvegijos, Lietuvosir net N. Zelandijos.
Aštuonias dienas ir naktis, neskaičiuodami laiko ir jėgų, kompozitoriai ne tik rašė naujus muzikos kūrinius, bendradarbiavo su kūrybinėse dirbtuvėse reziduojančiais atlikėjais, bet ir sėmėsi žinių iš žinomų ir pripažinimą pelniusių lektorių – kompozitoriaus ir St. Magnus festivalio meno vadovo Alasdair Nicholson (D. Britanija) bei D. Britanijoje gyvenančios lietuvių kompozitorės ir smuikininkės Rūtos Vitkauskaitės. Pasak A. Nicholson, kursų dalyviai pateisino turėtus lūkesčius.
Nors daugelis jų iki tol nebuvo rašę muzikos akordeonui, visa šį laiką sunkiai dirbę ties naujais kūriniais būsimieji kompozitoriai greitai perprato instrument technines galimybes.
Kursai tapo išskirtinių asmenybių ir kūrėju centru. Vienas iš dalyvių – iš Švedijos kilęs jaunas iskūrėjas Kristofer Svensson kompozicijos studijas krimto tolimojoje Indonezijoje, o gyvendamas Honkonge ir Nepale, jis gilinosi į tradicinius rytietiškus muzikos instrumentus.
K.Svensson pasakoja, jog viešėdamas Palendriuose jis buvo sužavėtas ne tik Lietuvos gamta, bet ir pažintimi su akordeonu. Nors naujiems kūriniams parašyti jis turėjo kelias dienas, tačiau per šį laiką kompozitorius pajuto grįžtamąjį ryšį ne tik iš atlikėjų, bet ir paties instrumento.
Festivaliui – ateities perspektyvos
Ne tik sukurti naują muziką akordeonui, bet ir ją reprezentuoti – tokia intencija jau buvo pradėti rengti išskirtiniai koncertai, pristatantys talentingiausius akordeonistus iš įvairiausių šalių.
Augantis publikos susidomėjimas, unikali ir Lietuvoje analogų neturi idėja tapo atvira niša kūrybines dirbtuves išauginti iki tarptautinio muzikos festivalio. Debiutuojantis festivalis pateikė keturis skirtingus akordeono muzikos koncertus: akordeono ir choro sintezės, jautraus ir ugningo Kamilos Olas akordeono solo, netradicinės sąjungos – akordeono ir konceptualios elektronikoslenkų atlikėjo Rafał Łuc projektą bei net keturiolikos išskirtinių muzikinių premjerų popietę.
Užsidarę nuo išorinio pasaulio muzikos ritmu gyvenę kompozitoriai kūrė įkvėpti juos supančios aplinkos, o tik ką užbaigti kūriniai ne tik papildė festivalio programą, bet ir džiugino klausytojus. Panašu, kad toks glaudus festivalio rengėjų ir dalyvių bendradarbiavimas suformavo bekonkurencinį renginį Lietuvos, o galbūt ir Europos mastu. Nuvilnijus festivalio uždarymo koncertui, meno vadovas M. Levickis džiaugiasi jo sėkmingu startu.
Pasak jo, per aštuonias dienas buvo pasiekta labai daug: efektyviai praplėstas akordeono muzikos repertuaras, akordeono muzikos virusu užsikrėtė ne tik kompozitoriai, bet ir didėjančios klausytojų gretos. M.Levickis tikisi, kad festivalis ir toliau išliks nekomerciniu bei taps reikšmingu įvykiu europiniu ar netgi pasauliniu mastu.