Esu jaunas muzikinių klipų režisierius, ketverius metus dirbu su Lietuvos ir užsienio grupėmis: įprasminu jų dainas vizualiai ir taip padedu joms surasti klausytojų.
Viskas prasidėjo nuo gatvės muzikos dokumentikų „Vilnius Temperature“ projekte. Kartu su komanda nufilmavome islandus „GusGus“, prancūzus „leSpark“, padėjome klausytojams atrasti tuomet dar nedaug kam žinomas puikias Lietuvos grupes kaip „Garbanotas Bosistas“ ar „Baltasis Kiras“ ir daugelį kitų.
Vis daugiau dirbant atsirado galimybė realizuoti seną svajonę – manęs paprašė sukurti muzikinį klipą. Jau tada supratau, kad muzikiniai klipai – mano stichija ir aistra. Esu sukūręs klipus grupėms „Antis“, „Biplan“, „Rasabasa“. Per ketverius darbo metus mano kurti muzikiniai klipai „YouTube“ iš viso peržiūrėti daugiau nei septynis milijonus kartų.
Muzikiniai klipai yra laikmečio kultūros veidrodis (kas užaugote su MTV, suprasite apie ką kalbu). Šiandien didžioji dalis muzikinių klipų gyvena internete, bet televizija taip pat atlieka svarbų vaidmenį juos populiarinant. Lietuviškus muzikinius klipus dažniausiai galima pamatyti LRT laidoje „Labas rytas“. Noriu pasidžiaugti, kad jau trečius metus iš eilės LRT skiria ypatingą dėmesį lietuviškų muzikinių klipų gamybos skatinimui: rengia konkursą „KlipVid“.
Tačiau pastarųjų metų dalyvavimo patirtis šiame konkurse ne tiek džiugino, kiek kėlė klausimus sau ir kitiems, tokius kaip: kam iš tikrųjų atstovauja šis konkursas? Kokia jo žinutė? Kam Lietuvoje apskritai reikalingi muzikiniai klipai?
Kalbėsiu apie du savo ir komandos kurtus muzikinius klipus, su kuriais šiemet norėjome dalyvauti konkurse. Tai klipas dainai „Unity“ (grupė „Deeper Upper“) ir klipas dainai „Į Venesuelą“ (grupė „Antikvariniai Kašpirovskio dantys“). Į abu juos mes su komanda įdėjome daug darbo, abu klipai buvo sukurti jaunoms grupėms, tokioms, kurios nepataikauja masiniam skoniui, o jį ugdo. Už abu klipus nieko neužsidirbome, priešingai – grupės investavo į juos savo sunkiai uždirbtus pinigus. Bet visi kartu tai darėme, nes žinojome, jog norim ir reikia.
Abu klipai „YouTube“ kartu peržiūrėti daugiau nei 80 tūkst. kartų, abu jie buvo rodyti LRT ir… abu buvo iš „KlipVid“ išmesti.
Sugrįšiu dar šiek tiek atgal. Pirmą kartą su konkurso keistenybėmis susidūriau 2013 m., tik tąkart ne kaip režisierius, o klipo bendraautorius. Su režisieriumi Tomu Markevičiumi ir operatoriumi Edgaru Kordiukovu sukūrėme muzikinį klipą Marko Palubenkos dainai „Planet Melancholia“. Jis šiame konkurse laimėjo pirmąją vietą. Labai džiaugėmės: Tomas į klipą įdėjo daugybę darbo sukurdamas jame tikrą kosminę atmosferą ir už tai buvo įvertintas.
Tačiau pirmoji vieta atnešė daugiau nusivylimo, nei džiugesio. Ar dėl organizatorių, ar dėl Marko Palubenkos vadybininkų klaidos, Tomas net nebuvo pakviestas į apdovanojimų ceremoniją – prizą, tarp jų ir piniginį, atsiėmė pats dainos atlikėjas. Anot konkurso politikos, muzikinius klipus Lietuvoje kuria patys muzikantai.
Markas Palubenka – Planet Melancholia:
Grįžkime į šią vasarą.
Grupė „Deeper Upper“ užregistravo mano ir komandos kurtą muzikinį klipą dainai „Unity“ į šių metų „KlipVid“ konkursą, bet po kelių savaičių jis buvo pašalintas, nes, anot organizatorių, klipas neatitinka konkurso taisyklių.
Buvome informuoti, jog klipo turinys pažeidžia Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamos viešosios informacijos įstatymą, dėl to LRT negali jo transliuoti.
Keista. Nes kai pavasarį išleidome šį klipą internete, jau kitą dieną po premjeros buvau pakviestas į LRT laidą „Visu Garsu“ pasikalbėti apie muzikinių klipų raidą Lietuvoje ir tuo pačiu parodyti mūsų naujai kurtą klipą. „Unity“ vėliau ne kartą buvo parodytas per LRT.
Kodėl tada klipas tiko, o dabar nuspręsta, jog jis pažeidžia įstatymą? Organizatoriai patikslino, kad klipas pažeidžia Nepilnamečių apsaugos įstatymo 4 straipsnio 4 punktą. Jame rašoma, kad „Neigiamą poveikį nepilnamečių vystymuisi daranti viešoji informacija“ yra laikoma ta informacija, kuri „sukelia baimę ar siaubą“. Reikia suprasti, kad kažkas keliančio baimę ir siaubą yra vaizduojama šiame klipe.
„Unity“ yra įkvepianti daina apie vienybę – tokį stengėmės sukurti ir jos klipą. Klipe yra daugybė scenų, bet ar nors viena jų kelia baimę ir siaubą? Kaip? Ar jame vaizduojamas Marylin Mansonas išsitepęs krauju ir laikantis apverstą kryžių? O gal apsinuoginusi ir kruvina Rihanna, žudanti žmones dėl pinigų? Nuoširdžiai norėčiau paklausti konkurso organizatorių, kas juos taip išgąsdino praėjus porai mėnesių po klipo transliacijos? Pasikartosiu, LRT jau rodė šį klipą savo laidose.
Deeper Upper – Unity:
Trečias kartas sudėliojo visus taškus ant „i“. Praėjusią savaitę buvo išmestas ir kitas mano ir komandos kurtas muzikinis klipas grupės „Antikvariniai Kašpirovskio Dantys“ (toliau – AKD) dainai „Į Venesuelą“.
Patikslinu, klipas buvo išmestas PO registracijos patvirtinimo ir pristatymo laidoje „Labas Rytas“ kaip konkurso dalyvio. Pasirodo, klipas pažeidė konkurso taisyklių 7 punktą, kuriame sakoma, jog „konkurse gali dalyvauti visi norintys, išskyrus LRT darbuotojus bei jų šeimos narius.“
Taip, AKD smuikininkas Juozas, kuris filmavosi klipe, dirba LRT archyve. Klipe jis turi epizodinį vaidmenį. Tačiau man net nekilo mintis, jog galėtų kilti problemų dėl grupės dalyvavimo konkurse, nes AKD jau dvejus metus sėkmingai dalyvavo šiame konkurse ir iki tol jokių problemų jiems nekilo.
Komisija tada jų darbus vertino ne pagal ryšius su LRT, o pagal meninę klipų vertę, kas yra sveikintina. Prieš dvejus metus AKD klipas netgi pateko į geriausių klipų dešimtuką konkurse – jame buvo matomas ir tas grupės narys, dėl kurio šiemet mūsiškis klipas buvo pašalintas.
Kodėl anksčiau grupė galėjo konkurse dalyvauti, o šiemet nebegali? Mes klausėme to konkurso organizatorių. Jų atsakymas buvo toks: „KlipVid yra iš mokesčių mokėtojų pinigų organizuojamas konkursas, o jūsų klipas, labai tikėtina, gali šį konkursą laimėti. Tad mes bijome, jog jums laimėjus, žiūrovai galvos, kad LRT išmoka pinigus saviems darbuotojams“, – sakė telefonu organizatoriai.
Tarsi, suprask: jūsų klipas yra geras ir galbūt net laimės šį konkursą – dėl to, dėl visa ko, mes jus pašalinsime.
Sakytum, taisyklės yra taisyklės. Bet, kaip minėjau, AKD jau dalyvavo šiame konkurse anksčiau ir dėl to jiems nekilo jokių problemų. Dar daugiau: pernai konkurso trečiąją vietą laimėjo grupė „Liūdni slibinai“, kurioje dainuoja Dominykas Vaitiekūnas, LRT laidų vedėjas, mano manymu, vienas šauniausių šios televizijos veidų. Man tai tikrai neužkliuvo – koks skirtumas, ar žmogus turi ryšių su LRT ar ne, vertiname juk jo grupės klipą, o ne tai, kaip jis veda laidas.
„Liūdnų slibinų“ klipas buvo puikus, visiškai vertas prizinės vietos. Džiaugiuosi už Dominyką ir už tokį komisijos įvertinimą. Bet man nesuprantama, kodėl LRT laidų vedėjas konkurse dalyvauti gali, o žmogus, dirbantis šios televizijos archyve ir klipe pasirodantis tik epizodiškai – jau nebe? Tai yra dvigubas standartas.
Atrodo, kad LRT „KlipVid“ konkurso faktai ir organizatorių veiksmai nepavaldūs jų pačių taisyklėms. Klausimas tada kyla vienas – kaip klipai šiam konkursui yra atrenkami ir ar tai daroma kompetentingai?
Antikvariniai Kašpirovskio Dantys – Į Venesuelą:
Praėjusią savaitę sulaukiau skambučio iš „KlipVid“ organizatorių. Jie pakvietė mane tapti šių metų konkurso vertinimo komisijos nariu ir siūlė „Antikvariniams Kašpirovskio Dantims“ tapti garbingais konkurso svečiais.
Pokalbio metu supratau, kad organizatoriai suvokia mano dalyvavimo situacijos absurdiškumą ir bando jį spręsti bent tokiu būdu. Atsisakiau, nes komisijos nariu būti nenoriu, noriu garbingai su savo komanda dalyvauti konkurse – o to mes padaryti negalime.
Pabaigai norėčiau pridurti, kad teko dalyvauti panašiuose konkursuose užsienyje. Du kartus patekau į finalą, o vieną kartą gavau žiuri paminėjimą, tačiau nei vienas dalyvavimas nebuvo toks komplikuotas su kokiu teko susidurti Lietuvoje per trejus metus.
Dalinuosi šia istorija, nes noriu, kad vaizdo klipų kūrėjai Lietuvoje būtų vertinami. Dar galėčiau suprasti, jog taip su jais elgtųsi privati televizija, tačiau LRT yra mūsų visų kanalas, išlaikomas iš visų mūsų pinigų. Jis turėtų skatinti kūrėjus, o ne statyti jiems biurokratijos sienas. Galbūt aš esu ne vienintelis susidūręs su panašia situacija ir dėl to negalintis dalyvauti?
Nors šie trys kartai buvo komplikuoti, tačiau nenuleidžiu galvos: muzikinius klipus kursiu toliau, juk tai darome ne dėl konkursų. Tik kitą kartą, prieš pradėdamas darbą, paprašysiu muzikantų darbo pažymėjimų ir išsiaiškinsiu, ko bijo LRT.
Susisiekti su LRT atstovais ketvirtadienio vakarą Žmonės.lt nepavyko.