Kas yra Esportas?
Esporto sąvoka apibūdina profesionaliai žaidžiamų žaidimų pasaulį, kuriame komandos rungiasi viena prieš kitą dėl milijonus dolerių sudarančių prizinių fondų, kol juos gyvai arba internetu stebi milijonai žiūrovų.
Ne paslaptis, kad žaidimus žaidžia vis didesnė visuomenės dalis, tad natūraliai kyla noras ir išbandyti save prieš kitus.
Esporto kreivė pasaulinėje rinkoje tendencingai juda į viršų. „Newzoo“ atliktame tyrime teigiama, kad 2018 metais buvo net 165 mln. esporto entuziastų, kurie reguliariai stebėjo įvairius žaidimų turnyrus ir čempionatus, tuo tarpu papildomi 215 mln. žiūrovų varžybas stebėjo nereguliariai. Pranašaujama, jog šie skaičiai sparčiai augs ir toliau.
Lietuvoje ir Baltijos regione mes taip pat matome įvairius bandymus plėsti esporto entuziastų bendruomenę ir auginti talentus. Puikūs pavyzdžiai yra kismet vykstantis „GameOn“, įvairūs „LAN Party“ renginiai bei kiti turnyrai, skirti ir mėgėjams, ir profesionalams.
Didžiausios lygos/turnyrai Lietuvoje yra rengiami „League of Legends“ ir „Counter Strike: Global Offensive“ disciplinose. „League of Legends“ turi „Baltic Masters“ lygą, kurios laimėtojams atitenka reikšmingas prizinis fondas bei kelialapis į didžiausią nacionalinių lygų turnyrą – „European Masters“ (Eurolygos atitikmuo esporte). „European Masters“ arenoje susikauna virš 20 geriausių Europos komandų, kurios varžosi dėl „Riot Games“ įsteigto 150 tūkst. eurų piniginio prizo.
Esporto žaidėjai ir jų mentalitetas
Dažnai visuomenėje susiduriama su nuomone, kad prie kompiuterio sėdintis ir žaidimus žaidžiantis jaunas žmogus tik tuščiai švaisto savo laiką, tačiau šiuo metu, jeigu nori tapti profesionaliu žaidėju, vien talento neužtenka – tam reikia skirti ir labai daug laiko. Dauguma žaidimų turi komandinį aspektą, kur neužtenka vieno žmogaus sugebėjimų norint laimėti, tad iškyla socialinių įgudžių ir komunikacijos svarba. Dažnai komandos turi trenerius, kurie yra atsakingi už taktinę žaidimo pusę bei palaiko gerą komandos atmosferą. Žaidėjų laikas yra segmentuojamas norint užtikrinti nuoseklų tobulėjimą. Pavyzdžiui, po pusryčių žaidėjai yra skatinami (kartais to reikalauja ir kontraktai) pasportuoti, maždaug 12 valandą organizuojami komandų susirinkimai, kur aptariami dienos planai. Nuo pietų iki pat vakaro vyksta intensyvios treniruotės, o laisvalaikis prasideda tik tuomet, kai jau netrukus tenka sudėti gluostą.
Taigi profesionalūs žaidėjai turi pasižymėti stipria psichologija ir disciplina. Nusprendus siekti profesionalo karjeros, pirmiausia reikėtų susitaikyti su mintimi, kad gali tekti paaukoti įprastą savo gyvenimą. Patys geriausi žaidėjai treniruotėms neretai skiria po 8 valandas per dieną, o tai pareikalauja daug ir fizinių, ir emocinių jėgų, tad be didelės aistros savo mėgstamai disciplinai siekti karjeros esporte yra išties sunku. Mąstymas apie žaidimą valgio, miego, maudymosi metu dažnai tampa lemtingu faktoriumi, atskiriančiu geriausius žaidėjus nuo mėgėjų.
Dar vienas kertinis esportininkų bruožas – savianalizė. Beveik kiekvienas profesionalas pasakytų, kad siekiant sportininko karjeros reikia stengtis analizuoti savo klaidas kiek įmanoma daugiau. Pralaimėjus žaidimą ne pulti ieškoti kaltų, o išanalizuoti, ką buvo galima padaryti geriau. Sau visada griežti žaidėjai ne tik sugeba geriau priimti kritiką, bet ir ją suteikti. Kai kurie žaidėjai į savianalizę kartais numoja ranka, nes mano, jog savikritika kelia pavojų pasitikėjimui savo jėgomis. Tačiau būtent čia atsiranda siaura takoskyra tarp eilinių žaidėjų ir elito. Gebėjimas tuo pat metu būti didžiausiu savo kritiku ir ištikimiausiu gerbėju turbūt yra svarbiausia savybė, kokią gali išsiugdyti žaidėjas.
Bendruomenės
Lietuvoje esporto bendruomenės dažniausiai susitinka įvairiuose renginiuose, kuriuose žaidėjai ne tik smagiai leidžia laiką, bet ir turi galimybę pasivaržyti su kitais ir pademonstruoti savo sugebėjimus. Papildomai internete galima rasti „Facebook“ grupių, kuriose vyksta diskusijos ir dalinamasi nuomonėmis:
1) CS:GO bendruomenė siekia 20 tūkst. narių;
2) „League of Legends“ Lietuvoje turi kelias grupes: 35 tūkst. ir 18 tūkst. narių;
3) taip pat turime Lietuvos tiesioginių transliacijų bendruomenę, kuri aktyviai dalinasi kada ir kur transliuoja savo žaidžiamus žaidimus arba kaip rungtyniauja turnyruose.
Populiariausios esporto disciplinos
MOBA („Multiplayer Online Battle Arena“) žanras
Šio žanro pagrindiniai ir daugiausiai dėmesio patraukiantys žaidimai – „League of Legends“ ir DOTA 2.
„League of Legends“ disciplinoje dažniausiai žaidžia dvi komandos po 5 žaidėjus. Žemėlapyje yra trys linijos, į kurias keliauja žaidėjų valdomi veikėjai. Taip pat yra miško zona, kurioje žaidėjai gali gauti pastiprinimų savo veikėjams. Žaidimo tikslas – sunaikinti priešų pagrindinę bazę – „Nexus“, kuri yra įsikūrusi prie pat veikėjų atsiradimo vietos. Tačiau norint įveikti priešų bazę teks įveikti bokštelius, kurie atlieka gynybinę funkciją. Kiekvienoje linijoje tam tikru intervalu atsiranda kompiuterio valdomi pakalikai. Juos įveikus žaidėjas gauna patirties taškų ir aukso, kuris leidžia žaidimo eigoje pirkti daiktus ir kelti savo žaidėjo lygį. Šiuo metu žaidime yra virš 140 herojų, kurių kiekvienas turi skirtingus burtus ir galimybes. Didžiausias turnyras – „World Championship“. 2018 metais vykusiame čempionate geriausios pasaulio komandos pasidalino 6,5 mln. dolerių sudarantį prizinį fondą.
„Dota 2“ disciplinoje, kaip ir jau ankčiau minėtame „League of Legends“, žaidžia dvi komandos po 5 narius. Žaidimo tikslas – sunaikinti priešų bazę pavadinimu „Ancient“. Žemiau pateiktame žemėlapyje taip pat matomos trys linijos, kuriomis juda žaidėjai, taip pat kiekvienoje linijoje yra išsidėstę gynybiniai bokšteliai, kuriuos pirmiausiai reikia sunaikinti, norint pasiekti priešų bazę. Kiekvienoje linijoje tam tikru intervalu atsiranda kompiuterio valdomi pakalikai. Juos įveikus žaidėjas gauna patirties taškų ir aukso, kurie leidžia žaidimo eigoje pirkti daiktus ir kelti lygį. Didžiausias turnyras – „The International“, kuriame geriausios pasaulio komandos pasidalino daugiau nei 34 milijonų dolerių sudarantį prizinį fondą.
Pirmo asmens šaudyklės žanras
„Counter Strike: Global Offensive“ žaidime irgi rungiasi dvi komandos, kurias sudaro 5 nariai. Turnyruose dažniausiai žaidžiama iki dviejų pergalių. Pergalė užskaitoma tada, kai viena komanda laimi penkiolikos raundų žemėlapyje.
Žaidime egzistuoja dvi veikėjų rūšys: teroristai ir antiteroristai. Daugumoje žemėlapių pirmųjų tikslas yra susprogdinti bombą, o antiteroristų – ją išminuoti. Taip pat raundo laimėjimas yra užskaitomas tuo atveju, jeigu yra nukaunami visi penki jos nariai. Taip komandos žaidžia iki 15 raundų, kuomet yra skelbiamas žaidimo vidurys ir apsikeičiama pusėmis.
Šio žanro turnyrų sistema šiek tiek skiriasi nuo kitų, nes čempionatų yra labai daug ir jie skirstomi į dvi grupes: „minor“ ir „major“. Didesnių turnyrų priziniai fondai prasideda nuo 100 tūkst. JAV dolerių ir gali perkopti 1 mln. ribą. Šioje sistemoje patrauklu tai, kad nėra franšižės principu paremtų lygų, tad kiekvienas žaidėjas, subūręs stiprią komandą, su ja gali tobulėti ir žaisti pagrindiniuose turnyruose ar kvalifikacijos būdu bandyti prasimušti į didesnius čempionatus.