Maždaug 50 metų amžiaus žaidimų industrija per pastaruosius dešimt metų šoktelėjo iki lig šiol neregėtų aukštumų. Už tai atsakinga tokia nešiojama žaidimų įranga kaip „Nintendo Switch“, žaidimų transliacijų platformos, pavyzdžiui, „Twitch“ ir „Mixer“, „Xbox Game Pass“ ar „Apple Arcade“ žaidimų prieigų prenumeratos. Ir, žinoma, esporto fenomenas – žaidimų transliuotojai.
Neseniai vykusiuose „The Game Awards“ buvęs „Nintendo“ vadovas Reggie Fils-Aime teigė, jog šis augimas tęsis ir artėjančiame dešimtmetyje: „Technologijoms vis labiau integruojantis į „debesų“ sistemas ir didėjant siuntimosi greičiams, bet kokius žaidimus bus galima žaisti bet kokiuose prietaisuose bet kuriuo laiku.“
2019-iesiems skaičiuojant paskutines dienas, apžvelkime kelis įvykius, apibrėžusius šį žaidimų industrijos dešimtmetį.
„Twitch“
Kai kurie galbūt bus pamiršę, tačiau tiesioginių transliacijų platforma, dabar neatskiriama nuo esporto, 2011 metais buvo pristatyta kaip vieno kanalo svetainė „justin.tv“, kurią sukūrė Justinas Kanas. Tačiau pamažu svetainė evoliucionavo į platformą, kurioje kompiuterinių žaidimų mėgėjai galėjo kurti savo transliacijas ir bendrauti su žiūrovais. „Twitch“ tapo antrais namais tokiems žaidimams kaip „Minecraft“, „Fortnite“ ar „League of Legends“.
Paltforma, kurią 2015 metais „Amazon“ nusipirko už 1 milijardą dolerių, kasdien atveria duris 15 milijonų aktyvių vartotojų.
„Nintendo Switch“ išleidimas
Pirmą kartą išleista 2017 metais, „Nintendo Switch“ konsolė tapo tikru fenomenu. Kadangi „Switch“ gali veikti ir kaip nešiojamas žaidimų prietaisas, ir kaip namų konsolė, pardavimų skaičiai išlieka dideli. Nuo debiuto „Nintendo“ pardavė 40 milijonų „Switch“ kopių, iš kurių 17,5 mln. – Amerikose.
Šią liepą Japonijos kompanija pristatė „Switch Lite“ – pigesnę, lengvesnę konsolės versiją, skirtą būtent žaidimams rankose.
Žaidimų prenumeratos
„Xbox Game Pass“, „Apple Arcade“, „Google Stadia“, „Playstation Now“, „Twitch Prime“ ir „EA Access“ yra tik dalis iš žaidimų prenumeratų platformų, nes per pastaruosius metus šių skaičius stipriai išaugo.
„Tai yra kitas žaidimų evoliucijos etapas. Nuo šiol nereikės siųstis žaidimų ir jų atnaujinimų. Filmų ir serialų pasaulyje prie šios funkcijos jau pripratome, tačiau žaidimų sferoje tai dar nauja“, – „Stadia“ pristatyme teigė „Google“ žaidimų direktorius Jackas Buseras.
Šios platformos už mėnesinį mokestį siūlo prieigą prie pačių populiariausių įvairių žanrų žaidimų. Jos – tarsi „Netflix“ kompiuteriniams žaidimams.
Esporto šuolis
Dienos, kai esporto sąvoką suprato tik jos atstovai, jau praeityje. Esporto turnyrai pritraukia vis daugiau žiūrovų ir žiniasklaidos dėmesio, o jų priziniai fondai jau prilygsta didžiausiems tradicinio sporto čempionatams. Prie esporto populiarumo stipriai prisidėjo ir tokie žaidėjai kaip tarnsliuotojas Tyleris „Ninja“ Blevinsas ar 16-metė „Fortnite“ žvaigždė Kyle’as „Bugha“ Giersdorfas, liepą pasaulio čempionate iškovojęs 3 mln. JAV dolerių.
Geriausi (ir populiariausi) žaidėjai dabar per valandą už transliacijas „Twitch“ ar panašiose platformose gali užsidirbti iki 15 tūkst. dolerių. Dėl milžiniškas sekėjų armijas turinčių transliuotojų jau kurį laiką verda arši kova tarp platformų.
Istorijų žaidimai
Be istorijų žaidimų šiame sąraše kažko trūktų. Nors tokie žaidimai egzistuoja jau 30 metų, šį dešimtmetį jie tarsi atgimė. Nuo gyvenimo, mirties ir šeimos paslapčių pažinimo „Annapurna Interactive“ išleistame „What Remains of Edith Finch“ žaidime, iki detektyvinio tyrimo Samo Barlow „Her Story“ tęsinyje „Telling Lies“ ar išgyvenimo postapokaliptiniame pasaulyje žaidime „The Last of Us“. Istorijų žaidimai turi atskirą sekciją žmonėms, kuriems industrijoje dominuojančios pirmo asmens šaudyklės atrodo banaliai.
Žvaigždės žaidimuose
Filmo „John Wick“ žvaigždė Keanu Reevesas už įstatymų ribų atsidurs ir kitąmet pasirodysiančiame „Cyberpunk 2077“ žaidime. Tuo tarpu „Walking Dead“ seriale vaidinantis Normanas Reedusas tapo pagrindiniu veikėjo „Kojima Productions“ išleistame „Death Stranding“ žaidime, kuris neseniai vykusiuose „Game Awards“ susižėrė net aštuonias nominacijas. „Westworld“ žvaigždė Angela Sarafyan yra jau minėtame žaidime „Telling Lies“.
„Žaidimų scenarijai yra tokie geri, kad aktoriams neužtenka vien įgarsinti banalių eilučių. Ir, tiesą sakant, jiems tai patinka“, – apie aktorių rolę žaidimuose kalbėjo režisierė Emily Schweber.
Mobilieji žaidimai
Nors mobilieji žaidimai laisvalaikio dalimi yra nuo pirmųjų „Nokia“ telefonų (seni geri „Snake“ laikai), šį dešimtmetį jie iššovė į meteoriškas aukštumas. „Niantic“ leidžiamas „Pokemon Go“ įmonei iš viso uždirbo daugiau nei 3 milijardus (!) dolerių, „Tencent Games“ sukurtas „PUBG Mobile“ per pirmus keturis mėnesius surinko daugiau nei 100 milijonų atsisiuntimų, o „Mario Kart“ šią ribą pasiekė per mažiau nei mėnesį. Įspūdinga, bet ir šis rekordas buvo netrukus pamuštas – tą padarė „Call of Duty Mobile“, pirmą mėnesį surinkęs 148 mln. atsisiuntimų.
Tai tik keli už žaibišką rinkos augimą atsakingi žaidimai. Skelbiama, kad mobiliesiems žaidimams iš viso priklauso 59 procentai žaidimų rinkos, o spalio mėnesį „Zynga“ publikuotoje statistikoje mobilieji žaidimai buvo atsakingi už 95 procentus įmonės generuojamų pajamų.
„The Game Awards“
2014 metais žurnalisto Geoffo Keighley sukurti „The Game Awards“ kasmet sutraukia vis daugiau žiūrovų. Šiemet tiesioginę jų transliaciją stebėjo net 45 milijonai žmonių.
„Kai pradėjau šį šou, sakiau, kad neinvestuosiu į jį pinigų, jeigu jo neparems visos žaidimų kompanijos, – teigė žurnalistas. – Džiaugiuosi, kad visos jos prisidėjo nuo pat pradžių.“
„The Game Awards“ vyksta „Microsoft Theater“ arenoje. Jų metu vyksta muzikos žvaigždžių pasirodymai, pristatomas pluoštas naujų žaidimų, o patys apdovanojimai pagerbia ne tik pačius žaidimus, bet ir transliuotojus, esportą, turnyrus, komandas, žaidėjus ir t.t.