Idėja organizuoti vienviečių elektros energija varomų formulių čempionatą gimė dar gerokai prieš pirmųjų lenktynių, įvykusių 2014-aisiais Pekine (Kinija), startą. „Formulės-E“ viziją sukūrė ir įgyvendino verslininkas ir buvęs politikas iš Ispanijos Alechandras Agagas (Alejandro Agag), kuris dar 2011-aisiais savo mintimis pasidalino su Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) vadovu Žanu Totu (Jean Todt). FIA vadovas uždegė žalią šviesą ir palaimino projektą.
Šios lenktynių serijos idėjos autorius A. Agagas nėra tik sėkmingas verslininkas, bet yra ragavęs ir automobilių sporto duonos. Dar 2007-aisiais jis įsigijo GP2 serijoje dalyvaujančią „Barwa Addax“ komandą, kuri jau kitais metais tapo čempione. A. Agago GP2 komandoje lenktyniavo Romainas Grošjanas (Romain Grosjean), Vitalijus Petrovas (Vitali Petrov) ir Luka di Grasis (Luca di Grassi), kurie vėliau savo karjerą pratęsė pasiekę aukščiausią automobilių sporto laiptelį - „Formulės-1“ čempionatą.
Pirmieji sezonai ir čempionai
Pirmosios „Formulės-E“ lenktynės startavo 2014-ųjų metų rugsėjo 13 dieną, Pekino miesto trasoje, o finalinės lenktynės įvyko 2015-ųjų birželį, Londone. Iš viso, įvairiuose pasaulio miestuose, įvyko 11 lenktynių. Pirmajame sezone dalyvavo 10 komandų, o jų bolidus išbandė 35 skirtingi lenktyninkai, tarp kurių daugybė „Formulės-1“ pilotų, pavyzdžiui, Jarno Trulis (Jarno Trulli), Sebastianas Buemi (Sebastian Buemi), Žanas-Erikas Vernas (Jean-Eric Vergne), Nikas Haidfeldas (Nick Heidfeld), Takumas Sato (Takuma Sato), garsiojo ir tragiškai žuvusio Aertono Senos (Ayrton Senna) sūnėnas Bruno Sena (Bruno Senna) bei keletas kitų.
Pirmuoju „Formulės-E“ čempionu, surinkęs 144 taškus, tapo dar vienas buvęs „Formulės-1“ lenktynininkas Nelsonas Pikė Jaunesnysis (Nelson Pique Jr.). Tuo metu antroje vietoje liko, tik vienu tašku nuo čempiono atsilikęs, taip pat buvęs „Formulės-1“ lenktynininkas Sebastianas Buemi (Sebastien Buemi), o trečiasis, surinkęs 133 taškus, liko Lukas di Grasi, beje, prieš tapdamas „Formulės-E“ lenktynininku, savo jėgas taip pat išbandęs „Formulės-1“ čempionate.
Tuo metu pirmąja istorijoje „Formulės-E“ komanda čempione tapo „e.dams Renault“, kurios lenktynininkai per 11 lenktynių surinko 232 taškus. Antroje vietoje, su 171 tašku liko „Dragon Racing“, o trečioje, surinkusi 165 taškus – „Audi Sport ABT“.
Iki šiol įvyko penki pilni „Formulės-E“ čempionatai. Antrojo sezono čempionu tapo Sebastianas Buemi, o komandinėje įskaitoje ir vėl nugalėjo „e.dams Renault“. Trečiojo sezono čempionu tituluotas Lukas di Grasi, o komandinėje įskaitoje dar kartą triumfavo „e.dams Renault“. Dviejų paskutinių sezonų čempionu tapo Žanas-Erikas Vernas. 2017-2018 metų sezone komandinėje įskaitoje geriausia buvo „Auti Sport ABT“, o paskutiniajame sezone triumfavo „DS Techeetah“.
Didėjantis automobilių gamintojų susidomėjimas
Nuo pat pirmojo „Formulės-E“ sezono, šiai serijai dėmesį rodo ne vienas automobilių gamintojas. Pirmajame sezone dalyvavo „Renault“, „Audi“ ir „Mahindra“ kompanijų glaudų palaikymą turinčios komandos. Antrajame sezone prie čempionato prisijungė ir dar vienas prancūzijos automobilių gamintojas – „DS Automobiles“.
2016-2017 metų sezone pasirodė dar vienas automobilių gamintojo vardas – „Jaguar“. Beje, 2018-2019 metų sezono metu, į „Formulės-E“ lenktynes atvykę žiūrovai galėjo stebėti ir „Jaguar i-Pace eTrophy“ lenktynių serijos dalyvius. Šiose lenktynėse maksimalus dalyvių skaičius buvo ribojamas iki 20 dalyvių, o visi lenktynininkai trasose galinėjosi vairuodami specialiai lenktynėms paruoštus „Jaguar i-Pace“ elektromobilius.
Dar du automobilių gamintojai, „Nissan“, kurie čempionate pakeitė „Renault“, ir BMW, prie augančio „Formulės-E“ čempionato prisijungė 2018-2019 metų sezone. Tuo metu šių metų sezone debiutavo dar trys gamintojai – automobilių erą pasaulyje pradėję „Mercedes-Benz“, taip pat ikonoškų sportinių automobilių gamintojas „Porsche“ ir Kinijos elektrmobilių gamintojas NIO. Iš 12 šiame sezone dalyvaujančių komandų, net devynios turi automobilių gamintojų palaikymą.
Beje, BMW su „Formulės-E“ čempionatu yra susiję nuo pat pirmųjų lenktynių – oficialus čempionato saugos automobilis yra „BMW i8“, o į trasą medikai skuba su elektra varomu „BMW i3“.
Toks automobilių gamintojų dėmesys „Formulės-E“ čempionatui reiškia viena – jis tampa vis svaresniu ir įtakingesniu, o elektromobiliai tampa vis svarbesne tradicinių automobilių gamintojų dalimi.
Šių metų sezonas – sustabdytas
2019-2020 metų sezonas startavo praėjusių metų lapkričio 22 dieną, Saudo Arabijoje. Įvykus penkiems etapams, „Formulės-E“ čempionatas, dėl pasaulyje kilusios koronaviruso pandemijos, buvo sustabdytas. Tačiau tikimasi, kad jis bus pratęstas šių metų liepos 11 dieną, Niu Jorko (JAV) miesto trasoje. Kol kas, surinkęs 67 taškus, čempionato lyderis yra Antonijus Feliksas da Kosta (Antonio Felix da Costa), o komandinėje įskaitoje, su 98 taškais, pirmauja „DS Techeetah“ komanda.
Baigiantis 2019-iesiems, „Formulė-E“ sulaukė džiugių žinių, nes FIA patvirtino, kad nuo kitų metų tai bus pasaulio čempionatas. Tai labai svarbus žingsnis, kuris leidžia „Formulei-E“ dar labiau įtvirtinti savo pozicijas konkurencingame automobilių sporto pasaulyje.
Šiemet „Formulė E“ rengia ir savo esporto turnyrą, kurio turinio partneriu tapo portalas 15min.lt. Plačiau apie jį galite sužinto žemiau pateiktame vaizdo klipe.