„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

„Formulė E“: automobilių sporto princesė, pirmoji eilėje užimti karalienės sostą

Jeigu automobilių sporto karaliene tituolajama „Formulė-1“, tai sparčiai auganti ir septynmyliais žingsniais progresuojanti „Formulė-E“ neabejotinai yra automobilių sporto ateitis, kurią galima vadinti autosporto princese. Pirmosios šios serijos lenktynės startavo 2014-aisiais ir nuo to laiko „Formulė-E“ auga visomis kryptimis – didėja žiūrovų auditorija, į čempionatą žengia vis daugiau automobilių gamintojų, į elektra varomus bolidus sėda geriausi pasaulio lenktynininkai.
„Formulės-E“ komandos ir pilotai
„Formulės-E“ komandos ir pilotai / Formulės E nuotr.

Idėja organizuoti vienviečių elektros energija varomų formulių čempionatą gimė dar gerokai prieš pirmųjų lenktynių, įvykusių 2014-aisiais Pekine (Kinija), startą. „Formulės-E“ viziją sukūrė ir įgyvendino verslininkas ir buvęs politikas iš Ispanijos Alechandras Agagas (Alejandro Agag), kuris dar 2011-aisiais savo mintimis pasidalino su Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) vadovu Žanu Totu (Jean Todt). FIA vadovas uždegė žalią šviesą ir palaimino projektą.

„Formulės E“ nuotrauka/Alechandras Agagas
„Formulės E“ nuotrauka/Alechandras Agagas

Šios lenktynių serijos idėjos autorius A. Agagas nėra tik sėkmingas verslininkas, bet yra ragavęs ir automobilių sporto duonos. Dar 2007-aisiais jis įsigijo GP2 serijoje dalyvaujančią „Barwa Addax“ komandą, kuri jau kitais metais tapo čempione. A. Agago GP2 komandoje lenktyniavo Romainas Grošjanas (Romain Grosjean), Vitalijus Petrovas (Vitali Petrov) ir Luka di Grasis (Luca di Grassi), kurie vėliau savo karjerą pratęsė pasiekę aukščiausią automobilių sporto laiptelį - „Formulės-1“ čempionatą.

Pirmieji sezonai ir čempionai

Pirmosios „Formulės-E“ lenktynės startavo 2014-ųjų metų rugsėjo 13 dieną, Pekino miesto trasoje, o finalinės lenktynės įvyko 2015-ųjų birželį, Londone. Iš viso, įvairiuose pasaulio miestuose, įvyko 11 lenktynių. Pirmajame sezone dalyvavo 10 komandų, o jų bolidus išbandė 35 skirtingi lenktyninkai, tarp kurių daugybė „Formulės-1“ pilotų, pavyzdžiui, Jarno Trulis (Jarno Trulli), Sebastianas Buemi (Sebastian Buemi), Žanas-Erikas Vernas (Jean-Eric Vergne), Nikas Haidfeldas (Nick Heidfeld), Takumas Sato (Takuma Sato), garsiojo ir tragiškai žuvusio Aertono Senos (Ayrton Senna) sūnėnas Bruno Sena (Bruno Senna) bei keletas kitų.

Formulės E nuotr./2014-2015 metų sezono lenktynės Pekine
Formulės E nuotr./2014-2015 metų sezono lenktynės Pekine

Pirmuoju „Formulės-E“ čempionu, surinkęs 144 taškus, tapo dar vienas buvęs „Formulės-1“ lenktynininkas Nelsonas Pikė Jaunesnysis (Nelson Pique Jr.). Tuo metu antroje vietoje liko, tik vienu tašku nuo čempiono atsilikęs, taip pat buvęs „Formulės-1“ lenktynininkas Sebastianas Buemi (Sebastien Buemi), o trečiasis, surinkęs 133 taškus, liko Lukas di Grasi, beje, prieš tapdamas „Formulės-E“ lenktynininku, savo jėgas taip pat išbandęs „Formulės-1“ čempionate.

Formulės E nuotr./Nelsonas Pique Jaunesnysis
Formulės E nuotr./Nelsonas Pique Jaunesnysis

Tuo metu pirmąja istorijoje „Formulės-E“ komanda čempione tapo „e.dams Renault“, kurios lenktynininkai per 11 lenktynių surinko 232 taškus. Antroje vietoje, su 171 tašku liko „Dragon Racing“, o trečioje, surinkusi 165 taškus – „Audi Sport ABT“.

Formulės E nuotr./„e.dams Renault“ komandos bolidas
Formulės E nuotr./„e.dams Renault“ komandos bolidas

Iki šiol įvyko penki pilni „Formulės-E“ čempionatai. Antrojo sezono čempionu tapo Sebastianas Buemi, o komandinėje įskaitoje ir vėl nugalėjo „e.dams Renault“. Trečiojo sezono čempionu tituluotas Lukas di Grasi, o komandinėje įskaitoje dar kartą triumfavo „e.dams Renault“. Dviejų paskutinių sezonų čempionu tapo Žanas-Erikas Vernas. 2017-2018 metų sezone komandinėje įskaitoje geriausia buvo „Auti Sport ABT“, o paskutiniajame sezone triumfavo „DS Techeetah“.

Formulės E nuotr./Žanas-Erikas Vernas
Formulės E nuotr./Žanas-Erikas Vernas

Didėjantis automobilių gamintojų susidomėjimas

Nuo pat pirmojo „Formulės-E“ sezono, šiai serijai dėmesį rodo ne vienas automobilių gamintojas. Pirmajame sezone dalyvavo „Renault“, „Audi“ ir „Mahindra“ kompanijų glaudų palaikymą turinčios komandos. Antrajame sezone prie čempionato prisijungė ir dar vienas prancūzijos automobilių gamintojas – „DS Automobiles“.

Formulės E nuotr./„DS Virgin Racing“ komandos bolidas
Formulės E nuotr./„DS Virgin Racing“ komandos bolidas

2016-2017 metų sezone pasirodė dar vienas automobilių gamintojo vardas – „Jaguar“. Beje, 2018-2019 metų sezono metu, į „Formulės-E“ lenktynes atvykę žiūrovai galėjo stebėti ir „Jaguar i-Pace eTrophy“ lenktynių serijos dalyvius. Šiose lenktynėse maksimalus dalyvių skaičius buvo ribojamas iki 20 dalyvių, o visi lenktynininkai trasose galinėjosi vairuodami specialiai lenktynėms paruoštus „Jaguar i-Pace“ elektromobilius.

Formulės E nuotr./„Jaguar i-Pace eTrophy“ lenktyninis elektromobilis
Formulės E nuotr./„Jaguar i-Pace eTrophy“ lenktyninis elektromobilis

Dar du automobilių gamintojai, „Nissan“, kurie čempionate pakeitė „Renault“, ir BMW, prie augančio „Formulės-E“ čempionato prisijungė 2018-2019 metų sezone. Tuo metu šių metų sezone debiutavo dar trys gamintojai – automobilių erą pasaulyje pradėję „Mercedes-Benz“, taip pat ikonoškų sportinių automobilių gamintojas „Porsche“ ir Kinijos elektrmobilių gamintojas NIO. Iš 12 šiame sezone dalyvaujančių komandų, net devynios turi automobilių gamintojų palaikymą.

Beje, BMW su „Formulės-E“ čempionatu yra susiję nuo pat pirmųjų lenktynių – oficialus čempionato saugos automobilis yra „BMW i8“, o į trasą medikai skuba su elektra varomu „BMW i3“.

Formulės E nuotr./„BMW i8“ saugos automobilis
Formulės E nuotr./„BMW i8“ saugos automobilis

Toks automobilių gamintojų dėmesys „Formulės-E“ čempionatui reiškia viena – jis tampa vis svaresniu ir įtakingesniu, o elektromobiliai tampa vis svarbesne tradicinių automobilių gamintojų dalimi.

Šių metų sezonas – sustabdytas

2019-2020 metų sezonas startavo praėjusių metų lapkričio 22 dieną, Saudo Arabijoje. Įvykus penkiems etapams, „Formulės-E“ čempionatas, dėl pasaulyje kilusios koronaviruso pandemijos, buvo sustabdytas. Tačiau tikimasi, kad jis bus pratęstas šių metų liepos 11 dieną, Niu Jorko (JAV) miesto trasoje. Kol kas, surinkęs 67 taškus, čempionato lyderis yra Antonijus Feliksas da Kosta (Antonio Felix da Costa), o komandinėje įskaitoje, su 98 taškais, pirmauja „DS Techeetah“ komanda.

Formulės E nuotr./2019-2020 sezono lenktynės Saudo Arabijoje
Formulės E nuotr./2019-2020 sezono lenktynės Saudo Arabijoje

Baigiantis 2019-iesiems, „Formulė-E“ sulaukė džiugių žinių, nes FIA patvirtino, kad nuo kitų metų tai bus pasaulio čempionatas. Tai labai svarbus žingsnis, kuris leidžia „Formulei-E“ dar labiau įtvirtinti savo pozicijas konkurencingame automobilių sporto pasaulyje.

Šiemet „Formulė E“ rengia ir savo esporto turnyrą, kurio turinio partneriu tapo portalas 15min.lt. Plačiau apie jį galite sužinto žemiau pateiktame vaizdo klipe.

VIDEO: Viskas, ką reikia žinoti apie „Formulės E“ esporto turnyrą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“