Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip „Electronic Arts” tapo viena nekenčiamiausių įmonių?

„Electronic Arts“ (EA) jau keletą metų iš eilės yra išrenkama kaip viena iš prasčiausių ir nekenčiamiausių įmonių JAV. Šis faktas įmonės vadovų per daug neerzina, kadangi jie vis vien kasmet gali džiaugtis milijardiniu pelnu. Nors EA prekinis ženklas yra tapęs vienu žinomiausiu visoje kompiuterinių žaidimų rinkoje, jos reputacija pastarąjį dešimtmetį sparčiai smuko žemyn. Kas tai galėjo nulemti?
„Electronic Arts“ logotipas
„Electronic Arts“ logotipas / 123RF.com nuotr.

1982 m. EA įkūrė buvęs „Apple“ rinkodaros direktorius Trip Hawkins. Hawkins, kalbėdamas apie savo įmonės pradžią, paminėjo, kad „Apple“ įkūrėjas Steve Jobs padarė milžinišką įtaką jo vaidmeniui EA. Jobs būdavo rūstus lyderis, šaltakraujiškai vertinantis situacijas ir nelinkęs gailėtis savo darbuotojų. Jobs savo kolegoms būdavo malonus tol, kol jie visokeriopai pasikliaudavo jo išsikelta vizija. Hawkins prisipažino, kad jis perėmė tokį vadovavimo būdą.

"Acquired podcast" nuotr./EA įmonės įkūrėjas Trip Hawkins
"Acquired podcast" nuotr./EA įmonės įkūrėjas Trip Hawkins

Nors EA iš pradžių buvo kuriama su vizija, kurioje dėmesys būtų telkiamas į kompiuterinių žaidimų kūrėjus ir jų unikalius kūrinius, ilgainiui buvo perimta kita įmonės plėtros kryptis. 2012 m. interviu su „Edge“, Hawkins teigė, kad EA tapus galingai korporacijai, jos vadovams tapo svarbiau patenkinti investuotojus, o ne kūrėjus. Kilni pirmutinė vizija tapo pamiršta, kuomet vadovai pradėjo generuoti milžinišką pelną.

Galima išskirti keletą priežasčių, nulėmusių EA reputacijos nuosmukį. Pirma, EA yra pražudžiusi nemažą kiekį perspektyvių ir ypač palankiai vertinamų žaidimų kūrimo įmonių. „Electronic Arts“ kitas įmones pradėjo įsigyti nuo 1987 m., tačiau daugelis jų ilgai neišgyveno. Problema visuomet buvo ta pati – EA versdavo per trumpą laiką sukurti daugybę žinomų žaidimų tęsinių. Tai lėmė prastų žaidimų kokybę, taigi ir apgailėtiną pardavimų skaičių, todėl EA turėjo dingstį uždaryti „prastai pasirodančias“ įsigytas įmones. Iš tiesų tai buvo konkurencijos naikinimo aktas – didelė įmonė įsigyja mažesnį savo konkurentą, jam iškelia neįmanomas įgyvendinti sąlygas ir taip sukuria prielaidą „legaliai“ ją pašalinti iš rinkos.

"Reddit" nuotr./EA įmonių "aukų" sąrašas
"Reddit" nuotr./EA įmonių "aukų" sąrašas

Antra, EA siekia panaikinti „single player“ (liet. vieno žaidėjo) žaidimų žanrą. Nekyla jokių abejonių, kad „online multiplayer“ (liet. internetiniai kelių žaidėjų) žaidimai yra ypač populiarūs ir įdomūs, tačiau „single player“ patirtis vis dar yra labai svarbi daugeliui žaidimų entuziastų. 2010 m. EA šokiravo rinką, pristatydami savo naują verslo modelį, kuriame teigiama, esą „single player“ patirtis yra tapusi pasenusi ir nebereikalinga. Ši mintis buvo grindžiama tuo, esą tik „online“ žaidimai gali pateikti inovacijų ir linksmybių. Nors daug kartų buvo įrodyta, kad jie klydo, EA toliau laikėsi savo pozicijos. 2017 m. EA uždarė „Visceral Games“ įmonę, kuri buvo žinoma už puikų „single player“ žaidimų seriją „Dead Space“. EA generalinis direktorius Andrew Wilson pabrėžė, kad žmonėms nerūpi „single player“ žaidimai, o jo paties jie nedomina, kadangi tokiuose žaidimuose trūksta mikrotransakcijos (microtransaction) sistemos. Kitaip tariant, „single player“ žaidimai nesuteikia platformos begėdiškai pelnytis iš savo klientų.

Trečia, EA išpopuliarino mikrotransakcijų sistemą. Ne paslaptis, kad ja naudojasi ir kiti žaidimai. Skirtumas yra tas, kad ne maža dalis įmonių apsiriboja vien kosmetinių priedų pardavimais, o EA stipriai agituoja už „pay-to-win“ konceptą. Šis konceptas apibrėžia principą, kad realūs pinigai gali suteikti pranašumą virtualiame žaidime. Kitaip tariant, norint lygiavertiškai varžytis su savo oponentu, tau nebeužtenka tik nusipirkti patį žaidimą. Apie šio koncepto žalą ir žmonių išnaudojimą daugiau išsiplėsta čia.

"Extreme tech" nuotr./EA pelno sistema
"Extreme tech" nuotr./EA pelno sistema

Ketvirta, EA yra žinoma kaip viena labiausiai savo darbuotojus išnaudojančių žaidimų kūrybos įmonių. Kai kurie darbuotojai yra priversti dirbti daugiau nei 100 valandų per savaitę, siekiant išleisti žaidimo tęsinius, o už viršvalandžius jiems nėra atsilyginama. Žaidimo kūrėjai EA buvo padavę į teismą 2004 m., tačiau darbuotojai su vadovais susitarė atsisakyti bylos ir priimti 15.6 milijonų dolerių išmoką. Nors kai kurios darbuotojų sąlygos yra pagerėjusios, žaidimų tęsinių kūrimo viršvalandžių praktika vis dar išlieka gaji. Deja, nuo to kenčia ne tik darbuotojai, bet ir klientai – tokio darbo rezultatas yra pusiau užbaigti žaidimai.

Žinoma, šį straipsnį galima dar ilgai tęsti ir aprašyti kitus EA reputaciją sužalojusius faktorius – netikusius, nors ir itin išreklamuotus NBA Elite 11 bei Star Wars Battlefront žaidimus, prastai veikiančią Origin platformą, nereikalingų žaidimo tęsinių išleidimą, t.t. Nors EA reputacija yra tragiška, ji vis vien geba generuoti milijardinį pelną, todėl realių sisteminių pokyčių šioje įmonėje artimajame laikotarpyje tikrai nereikėtų tikėtis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?