Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Esportas – sėkmingai augsianti rinka ar neišvengiamai sprogsiantis burbulas?

Per pastaruosius kelerius metus esportas iš nišinio jaunuolių pomėgio virto pasauliniu fenomenu. Visgi ne visi tiki, jog ši industrija klestės toliau.
„League of Legends“ pasaulio čempionato taurė
„League of Legends“ pasaulio čempionato taurė / „Twitter“ nuotr.

Maždaug prieš pusmetį „Kotaku“ žurnalistė Cecilia D’Anastasio publikavo kritinį straipsnį apie esporto ateitį. Jame žurnalistės šaltiniai iš esporto pasaulio šiai rinkai piešti nuostabios ateities nedrįso. „Corsair“ organizacijos vadybininkas Frankas Fieldsas į tai žiūrėjo skeptiškai, teigdamas, kad esporto ateitis gali būti labai apgaulinga.

Kaip rašoma „Kotaku“ straipsnyje, su F.Fieldso vertinimu sutinka dar 17 ekspertų, teigiančių, jog esporto pasaulį gaubiantis entuziazmas dažnai nesutampa su investuotojų gaunama grąža. Vienas apklaustųjų kalbėjo, jog daugelis esporto komandų per metus praranda daugiau nei milijoną dolerių. Prie to smarkiai prisideda žaidėjų atlyginimai, kuriuos F.Fieldsas vadina „visiškai netvariais“.

„Twitter“ nuotr./„FaZe Clan“ komanda
„Twitter“ nuotr./„FaZe Clan“ komanda

Tokiam požiūriui pritaria ir daugelis kitų ekspertų. Potencialūs investuotojai visada perspėjami nesitikėti greito atlygio, nes esporto pandoros skrynia slypi ne dabartyje, o ateityje.

Burbulu esportą vadinantys ekspertai tikisi, jog kažkada jis turėtų sproti, tačiau ar esportas patirs nuosmukį, ar įgyvendins savo potencialą, nuomonės skiriasi.

Nuo 2015-ųjų esportas auga įspūdingu greičiu. Susikūrus tokioms transliavimo platformoms kaip „Twitch“, kurią „Amazon“ 2016-aisiais nusipirko už 1 milijardą dolerių, esportas pradėjo traukti ir stambių investuotojų dėmesį. Dabar tokie renginiai kaip „Fortnite“ pasaulio čempionatas turi įspūdingus, 30 milijonų dolerių siekiančius prizinius fondus.

Tokie priziniai fondai ir žaidėjų atlyginimai neatsiranda iš oro. „Newzoo“ atliktame tyrime teigiama, jog didžiausia dalis (360 mln. $) esporto pajamų atkeliauja būtent iš rėmėjų rankų. Tikintis, jog iki 2022-ųjų esporto rinkos vertė šoktelės iki 3 mlrd. dolerių, rėmėjai turėtų toliau šelpti šią pramogų industriją.

„Pramogos“ šiuo atveju yra raktinis žodis, skatinantis rėmėjus investuoti į esportą. Kompiuterinius žaidimus, kaip laisvalaikio leidimo būdą, žmonės žaidžia jau ne pirmą dešimtmetį. Žmonės esporto industrijoje viliasi, jog ateityje kompiuterinių žaidimų turnyrai taip pat sėkmingai pritrauks žmones, kaip tą dabar daro futbolas, krepšinis, tenisas ir kitos populiariausios sporto šakos. Jeigu žmonės nesiliaus domėjęsi turnyrais, juos, žaidėjus, komandas ir organizacijas siejančiomis istorijomis ir kitokio plauko turiniu, esportas turėtų judėti optimistų brėžiamu ateities keliu. Kai kurios esporto kompanijos neišvengiamai patirs nesėkmių ir nuosmukių, tačiau organizacijos, turinčios logiškos planus ir tvarias strategijas, sėkmingai gyvuos toliau.

„Scanpix“ nuotr./„League of Legends“ pasaulio čempionato finalas
„Scanpix“ nuotr./„League of Legends“ pasaulio čempionato finalas

Rėmėjai investuoja į esporto komandas tam, jog pasiektų jų fanus. Neturint gerbėjų, organizacijos augimas yra beveik neįmanomas. Esporto sėkmė priklausys nuo turimos auditorijos tvirtumo ir augimo, o visi ženklai kol kas rodo, kad ateityje jos gretos tik didės.

„Newzoo“ tyrime teigiama, jog aktyvių esporto fanų auditorija iki 2021 metų turėtų išaugti iki 307 milijonų. Didžiausią jos dalį – 32% – sudarys 16-24 metų amžiaus, 30% – 25-34 metų amžiaus, 19% – 35-44 metų amžiaus, 10% – 45-54 metų amžiaus žmonės.

Tačiau jaunas auditorijos amžius investuotojų gąsdinti neturėtų. Pavyzdžiui, JAV Z kartos perkamoji galia yra vertinama 143 milijardais dolerių, o 75% jos atstovų kiekvieną mėnesį išleidžia daugiau nei pusę turimų pinigų. Vyriausi Z kartos atstovai dar tik pradeda baigti aukštąsias mokyklas ir įsilieti į darbo rinką. Uždirbę pirmuosius savo atlyginimus, jie ir toliau domėsis dalykais, su kuriais augo, įskaitant ir esportą.

Ištisa kompiuterinių žaidimų fanatikų karta netrukus pradės uždirbinėti rimtas pajamas, kurių dalį ir toliau skirs savo pomėgiui.

Peržiūrų skaičiai sufleruoja, jog esportas ir toliau klestės. „Activate“ organizacija prognozuoja, jog iki 2021 metų esporto peržiūrų skaičiai aplenks visas didžiąsias JAV sporto lygas, išskyrus NFL. Galbūt žaidimų mėgėjai ir neužpildo tokių arenų kaip tą daro NFL, tačiau tobulėjančių technologijų akivaizdoje jiems to ir nereikės. NFL lankomumas mažėja, kabelines televizijas keičia „žiūrėk bet kur ir bet kada“ platformos, tad esportas pradeda atitikti beveik visus stebėjimo pageidavimus, kuriuos kelia žiūrovai.

Esporto viduje yra dar kelios nišinės mikro industrijos ir dalis jų patirs neišvengiamą nuosmukį, tačiau tai neturėtų sustabdyti rėmėjų nuo tolesnio investavimo į augančią rinką. Jeigu esportas sėkmingai tvarkysis su savo iššūkiais, tie, kurie į jį investavo anskti, ateityje turėtų būti patenkinti rezultatais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs