Vyno vertinimo galingieji

Gali pasirodyti keista, tačiau prieš 40 metų apie vyno vertinimą balais niekas nebuvo net girdėjęs. Šiandien skaičiuojant, kas sudaro vyno kainą be vyndario kaštų, transportavimo išlaidų, importuotojo ar parduotuvės antkainio, kai kuriam vynui tenka pridėti vieną veiksnį, kartais išauginantį gėrimo kainą net kelis kartus. Tai įtakingo eksperto žurnalo ar vyno gido įvertinimas. Taigi kas tie žmonės, nuo kurių verdikto priklauso būsima vyno šlovė?
Vyno rūsys
Vyno rūsys / AFP/„Scanpix“ nuotr.
Temos: 1 Vynas

JAV vyno ekspertai

Robertas Parkeris Jaunesnysis

Įtakingiausias vyno kritikas pasaulyje, į kurio nuomonę atsižvelgia prezidentai, žmogus, kurio vertinimų laukia garsiausi pasaulio vyndariai ir milijonai skaitytojų visoje planetoje, – tai, be abejonės, Robertas M. Parkeris Jaunesnysis (Robert M. Parker, Jr.). Robertas M. Parkeris gimė 1947 m. Baltimorės mieste, Marylando valstijoje. Baigęs Marylando universitetą, įgijo istoriko ir menų istoriko kvalifikaciją, vėliau studijavo Marylando Teisės universitete, jį baigė 1973 m. Daugiau nei 10 metų R. Parkeris dirbo Baltimorės banke „Farm Credit“ – užėmė banko vyriausiojo juriskonsulto pavaduotojo pareigybę.

Domėtis vynu R. Parkeris pradėjo 1967 metais, kai Kalėdų atostogas praleido užsienyje – aplankė savo draugę Patriciją (dabar jie susituokę jau 37 metus) Strasbourge, Alsace regione, Prancūzijoje.

8-jo dešimtmečio viduryje jam kilo idėja pradėti rašyti apie vyną ir sukurti savo nepriklausomą gidą – daugiausia todėl, kad tuo metu stigo nepriklausomos informacijos apie šį gėrimą. Draugai ir šeima ragino nemesti teisininko karjeros: teigė, kad rašymas apie vyną yra romantiška, bet nepelninga profesija. 1978 m. buvo išspausdintas pirmasis žurnalo „The Wine Advocate“ (TWA) numeris, kurio tiražas siekė 600 egzempliorių. Jį R. Parkeris paštu nemokamai išsiuntinėjo klientams, kurių adresus gavo iš vyno pardavėjų. 1984 m. R. Parkeris metė darbą banke ir savo gyvenimą paskyrė vien rašymui apie vyną. Šiandien TWA prenumeratorių skaičius siekia daugiau nei 50 000, žurnalas prenumeruojamas 37 pasaulio šalyse. Būtent R. Parkeris pasaulyje išpopuliarino 100 balų vertinimo sistemą.

Skirtingai nei veiklos pradžioje, šiandien R. Parkeris žurnale „The Wine Advocate“ vertina tik Bordeaux, Rhône slėnio, Provence ir Kalifornijos vyną. Kitų šalių ar regionų vyną degustuoja kiti 8 TWA degustatoriai. Nemokamai TWA reitingų tinklalapyje www.erobertparker.com išvysti negalima – jie prieinami tik registruotiems vartotojams, sumokėjusiems metinį 100 dolerių mokestį.

„The Wine Spectator“

Būsimąjį žurnalą „The Wine Spectator“ (WS) 1976 m. vyno entuziastas leidėjas Bobas Morrisey įsteigė kaip vietinio San Diego laikraščio priedą. Po trejų metų WS, žinomą tik šiaurinėje Kalifornijoje, už 40 000 dolerių nusipirko dabartinis žurnalo vyr. redaktorius Marwinas R. Shankenas ir WS buvo perkeltas į Niujorką. Šiandien WS imperija vertinama 31 mln. dolerių. Žurnalas kasmet įvertina daugiau nei 10 000 rūšių vyno, iš jų gruodžio mėnesio numeryje skelbiamas metų TOP 100. Tiesa, pastaraisiais metais TOP 100 imta skelbti jau lapkričio mėnesį internete, o pirmojoje vietoje atsidūrusio vyno nebūna galimybės įsigyti jau paskelbimo dieną, dažnai jo kaina šokteli kelis kartus. Vyno reitingų taip pat nerasite nemokamai – prenumerata internetu tinklapyje www.winespectator.com metams kainuoja 50 dolerių. WS degustuotojų komandą sudaro 6 nariai. Įdomu tai, kad nuo 1981 iki 2010-ųjų Europos vyną degustavęs ir Italijoje gyvenantis Jamesas Sucklingas pernai metė šį darbą, įsteigė savo interneto tinklapį ir Italijoje pagamino pirmąjį savo vyną.

„The Wine Enthusiast“

Gal ir ne toks įtakingas kaip „The Wine Advocate“ ar „The Wine Spectator“, žurnalas „The Wine Enthusiast“ (WA) pateikia daugybę informacijos, reportažų, vertinimų ir visa tai – nemokamai. Pakanka užsiregistruoti jų interneto portale www.winemag.com. Taigi tikrai verta pasinaudoti šia proga! Degustacijų užrašus WA rašo labai meniškai ir išradingai, kaip literatūros kūrinį, taigi niekad nenuobodžiausite.

Britai

Jancis Robinson

1950 m. gimusi Jancis Robinson Oksfordo universitete krimto matematikos ir filosofijos mokslus, kol būdama 25-erių metų ėmė dirbti žurnale „Wine & Spirit“. Šiandien J. Robinson žinoma ne tik dėl savo fundamentalių knygų apie vyną – „Oksfordo vyno vadovas“ bei „Pasaulio vyno atlasas“ (kartu su Hughu Johnsonu). J. Robinson straipsniai apie vyną ir jos vertinimai nuolat pasirodo įtakingame dienraštyje „The Financial Times“ (FT) ir tinklapyje www.jancisrobinson.com. Žurnalo internete prenumerata – 69 svarai per metus. Netingintys panaršyti FT puslapyje ras specialų kodą, suteikiantį 15 proc. nuolaidą. Jancis Robinson tinklalapyje rasite daug nemokamos informacinės medžiagos – ji skelbiama FT laikraštyje, taip pat kitų reportažų.

J. Robinson vyną reitinguoja remdamasi Britanijoje ir Prancūzijoje įprasta 20 balų sistema. Gali atrodyti keista, tačiau norint 20-ies balų sistemą paversti šimtabale, reikia skaičiuoti ne procentine išraiška, tačiau pasinaudoti šia formule: 20-balės sistemos balus padauginti iš 2,5 ir pridėti 50. Pvz., jei Anglijoje vynas įvertintas 16 balų, skaičiuoti reikia taip: 16 x 2,5 + 50 = 90 balų.

Hughas Johnsonas

Teigiama, kad sudėjus 1939 m. gimusio vieno įtakingiausio britų rašytojo apie vyną Hugho Johnsono parduotas knygas visame pasaulyje, jis yra neabejotinas lyderis. Kartais H. Johnsonui priekaištaujama dėl galimų sąsajų su tam tikrais vyndariais. Nedažnas žino, kad Hughas Johnsonas yra vyno vertinimo balais priešininkas, todėl jo balų niekur neišvysite. Vis dėlto teigiami brito atsiliepimai apie vienos ar kitos rūšies vyną tikrai nelieka nepastebėti.

„Decanter“

Britų žurnalas „Decanter“ vyno vertinimus pateikia remdamasis 5 žvaigždutėmis, o nuo 2007 metų ir dvidešimtbale sistema. Tinklapyje www.decanter.com naršyti galite nemokamai, tačiau ten įdedami ne visų rūšių žurnalo sureitinguotas vynas. Pamatę žvaigždutėmis pažymėtą vyną, nepatingėkite spustelėti ant jo aprašymo – perskaitysite ne tik jį, bet ir pamatysite vertinimą balais, o ne žvaigždutėmis. palyginti su WS ar TWA, „Decanter“ skiria gerokai daugiau vietos įvairiems reportažams, analitiniams straipsniams, o ne vynui vertinti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis